Klimatmärkta menyer ska minska koldioxidutsläpp

PUBLICERAD: 15 november 2019
UPPDATERAD: 21 februari

Sebastian Sundling och Matti Cederlund, Clarion Hotel Sign, tillsammans med Christoffer Connée, Klimato AB

Clarion Hotel Sign introducerar klimatmärkta konferensmenyer i samarbete med Klimato. Tanken är att minska gästernas koldioxidutsläpp, samtidigt som man klimatkompenserar för gästernas måltider.

”Det känns otroligt bra att kunna redovisa vilken påverkan våra gästers val har på miljön och på så sätt ta vårt miljöansvar på allvar. En genomsnittlig lunch ger ett utsläpp på 1,73 kg CO2e per person. Genom att uppmuntra våra gäster till att välja ett vegetariskt alternativ halveras utsläppen”, säger Sebastian Sundling, Inhouse Sales Manager på Clarion Hotel Sign.

Förutom att erbjuda klimatmärkta menyer, klimatkompenserar hotellet för konferensgästernas koldioxidutsläpp via Klimato, genom att skänka pengar till bioenergi i Sri Balaji. Projektet i Sri Balaji bidrar till FN:s globala mål nr 4, 7, 8 och 13, som bland annat bidrar till att lokala kraftverk använder sig av förnybart jordbruksavfall som bränsle.

Satsningen på mer klimatsmart mat på Clarion Hotel Signs konferensavdelning är igång och inom kort är ambitionen att lansera Klimato till hotellets övriga avdelningar.

Läs vidare

Biofach 2023: Eko-Portalen hittar de ekologiska produkterna

Vem gör vad när det kommer till ekologiska livsmedel i Sverige? Hur man tar reda på det visade Organic Sweden i den svenska paviljongen på Biofach 2023.
Kolbjörnx

Biofach 2023: Tekompaniet är mer än bara produkten

Tekompaniet fanns med i den svenska paviljongen på Biofach 2023. Tyskland är Europas största temarknad och att slå sig in där verkar inte helt enkelt.
Håkan

Plastpåseskatten försvinner vid nyår

Vid nyår försvinner skatten på plastpåsar som infördes år 2020 enligt SD.
plast-skatt-utvaldx

Biofach 2023: Nordic Soda Company kompletterar med gin

The Nordic Soda Company fanns på Biofach 2023 med avsikten att öka det utländska intresset för produkterna.
Nordicx

Senaste nytt

Kale Foods lanserar Juicy Marbles i Sverige

Kale Foods är distributör för Juicy Marbles växtbaserade produkteri Sverige.
IMG-4737

Axfoundation vinner Livsmedelspriset 2023

Livsmedelspriset 2023 går till Axfoundation som arbetar för ett mer hållbart samhälle.
Axfoundation_Livsmedelspriset_LivsmedelIFokus1024x768

Ny färdplan ska förena svenska livsmedelsföretag

”Det svenska handslaget för en hållbar livsmedelskedja” är en gemensam agenda för hela livsmedelsbranschen.
wwf

Arla kampanjar för fler hemsläp

Arla lanserar kampanjen ”Hemsläp” för att få fler restauranggäster att ta med sin överblivna mat hem.
Arla_Foodiebag_Webb_1