Mat.se lanserar klimatmärkning av 3 000 matvaror

PUBLICERAD: 13 november 2019
UPPDATERAD: 21 februari

|Göteborg Mats.se alla på avdelningen. Foto Tommy Holl

Mat.se lanserar en klimatdatabas som omfattar cirka 3 000 av de av de mest köpta matvarorna. Klimatdatabasen har tagits fram i samarbete med forskningsinstitutet RISE.

Mat.se, som är en matbutik på nätet, har märkt cirka 3 000 produkter i sitt sortiment med klimattal utifrån livscykelanalyser, baserade på ett flertal parametrar, som odlingsmetod, förädlingsprocess och transport. Informationen fungerar efter samma princip som jämförelsepris i kronor/kg, genom att enheten CO2e/kg visar vad ett kilo av det valda livsmedlet motsvarar i koldioxidutsläpp. Mat.se har fokuserat på att märka produkter som köps ofta och i stor mängd.

”Med en tydlig CO2e-information i kombination med innovativa lösningar gör vi det enkelt för kunden att jämföra livsmedlens klimatpåverkan. De kunder som vill göra medvetna val kan nu påverka sin matkasses klimatavtryck under tiden man handlar. Vi är otroligt stolta över att vara först med detta”, säger Karin Jelkeby, verksamhetsansvarig på Mat.se.

Tester, som har gjorts under arbetet med databasen, visar att kunderna är beredda att ändra sina köpbeteenden för att minska matens klimatavtryck. Genom att exempelvis potatis, ris och pasta visades bredvid varandra i online-handeln, kunde konsumenterna jämföra olika produkters klimatpåverkan. Totalt sänktes matinköpens klimatpåverkan med i genomsnitt sju procent för de konsumenter som deltog i testet.

”Slår satsningen väl ut hos kunderna hoppas jag att fler kedjor kan införa motsvarande system”, säger Åsa Domeij, hållbarhetschef på Axfood, som äger Mat.se.

Arbetet med klimatinformationen och databasen har gjorts med ekonomiskt stöd av Axfoundation och Axfoods huvudägare Axel Johnson.

Klimatdatabasen har tagits fram i samarbete med forskningsinstitutet RISE.

”Livsmedel står i dag för omkring 25 procent av hushållens totala klimatavtryck, varför förändringar hos konsumenter kan göra stor skillnad. Vi vill vara med och skapa banbrytande förutsättningar för svensk livsmedelshandel och hela livsmedelssektorn och att också visa vägen internationellt när det gäller arbetet med klimatfrågan och FN:s klimatmål”, säger Thomas Angervall, enhetschef på RISE.

 

Senaste nytt

Easy to Use - Reumatikerförbundet lanserar märkning för lättöppnade produkter

Förpackningarnas öppningsbarhet, men även hanterbarhet, är frågor som stötts och blötts under alla år, egentligen ända sedan konsumentförpackningar såg dagen ljus i mitten på 1900-talet. Svåröppnat har alltid varit ett gångbart ord och så är det i många fall fortfarande. Nu lanserar Reumatikerförbundet en produktmärkning för förpackningar och produkter som testats och certifierats som Easy to use.
Easy to use pressx

Regenerativt brödprojekt: Kan en smörgås göra skillnad?

I ett nytt innovationsprojekt undersöks hur bröd kan bakas med grödor som främjar jordhälsa och biologisk mångfald – och dessutom smakar bättre.
DSC_0041

Ära – en ny osttyp från Skånemejerier och Allerum

Ära presenteras som en helt ny typ av hårdost med hög smakintensitet och toner av knäckig kola och umami.
Allerum_Ära-SE_prm

Ny trågförseglare för stora volymer från Ishida bygger på smart intelligens

Ishida Europe har introducerat en ny trågförslutare för livsmedelsindustrin, QX-800 som ger ökad kapacitet och hanterar prestanda- och effektivitetsutmaningar för trågförslutningsapplikationer. Den bygger på smart intelligens och har en kompakt design.
QX 800 close up shot of gripper arms with pots of fruitx

Läs vidare

Ridderheims byter design på hela sortimentet

Under hösten har Ridderheims inläggningar och plockbrickor fått ny design. Nu övergår även Ridderheims ölkorv till den nya designen.
ridder0

Biofach 2023: Eko-Portalen hittar de ekologiska produkterna

Vem gör vad när det kommer till ekologiska livsmedel i Sverige? Hur man tar reda på det visade Organic Sweden i den svenska paviljongen på Biofach 2023.
Kolbjörnx

Biofach 2023: Tekompaniet är mer än bara produkten

Tekompaniet fanns med i den svenska paviljongen på Biofach 2023. Tyskland är Europas största temarknad och att slå sig in där verkar inte helt enkelt.
Håkan

Plastpåseskatten försvinner vid nyår

Vid nyår försvinner skatten på plastpåsar som infördes år 2020 enligt SD.
plast-skatt-utvaldx