Köttfria burgare skapar tryck på veganska tillbehör

PUBLICERAD: 5 november 2019
UPPDATERAD: 21 februari


I takt med det ökade intresset för veganska köttalternativ, ökar även försäljningen av veganska tillbehör och växtbaserade mejeriprodukter, som såser och alternativ till ost. Greenfoodföretaget Ahlströms har därför inlett ett samarbete med veganosttillverkaren Violife.

Violife-produkterna är baserade på kokosolja samt majs- och potatisstärkelse. Alla produkter är 100 procent veganska, fria från laktos, GMO, gluten, nötter, soja, konserveringsmedel och kolesterol. De tillverkas i Grekland och säljs i hela världen.

”Genom samarbetet med Violife, en internationell och skicklig aktör, breddar vi vårt veganska utbud ytterligare. Vi kan nu erbjuda den svenska marknaden ett stort utbud av veganska ostalternativ i diverse former och smak, alltifrån ett bredbart alternativ till färskost, till veganska ostalternativ med olika smaker, som cheddar och parmesan, säger Jacob Ahlström, VD på Ahlströms.

Läs vidare

Biofach 2023: Eko-Portalen hittar de ekologiska produkterna

Vem gör vad när det kommer till ekologiska livsmedel i Sverige? Hur man tar reda på det visade Organic Sweden i den svenska paviljongen på Biofach 2023.
Kolbjörnx

Biofach 2023: Tekompaniet är mer än bara produkten

Tekompaniet fanns med i den svenska paviljongen på Biofach 2023. Tyskland är Europas största temarknad och att slå sig in där verkar inte helt enkelt.
Håkan

Plastpåseskatten försvinner vid nyår

Vid nyår försvinner skatten på plastpåsar som infördes år 2020 enligt SD.
plast-skatt-utvaldx

Biofach 2023: Nordic Soda Company kompletterar med gin

The Nordic Soda Company fanns på Biofach 2023 med avsikten att öka det utländska intresset för produkterna.
Nordicx

Senaste nytt

Ny färdplan ska förena svenska livsmedelsföretag

”Det svenska handslaget för en hållbar livsmedelskedja” är en gemensam agenda för hela livsmedelsbranschen.
wwf

Arla kampanjar för fler hemsläp

Arla lanserar kampanjen ”Hemsläp” för att få fler restauranggäster att ta med sin överblivna mat hem.
Arla_Foodiebag_Webb_1

Cirkulär förpackningslösning testas på Circle K

Circle K testar ett cirkulärt system, där kunderna erbjuds att låna matlådor och muggar för sin takeaway-mat.
DSC_2106HR (4)

Spendrups ska börja återvinna kolsyra

Spendrups investerar 23 miljoner kronor i en anläggning för återvinning av kolsyra.
Bild på kolsyreanläggning till prm 230206