De flesta tror att de slänger mindre mat än Medelsvensson

PUBLICERAD: 4 november 2019
UPPDATERAD: 21 februari

”På Matsmart har vi en vision om en värld utan matsvinn. Det är inte bara en vinst för miljön utan också för plånboken”, säger Karl Andersson, th. Här tillsammans med Ulf Skagerström och Erik Södergren. Foto: KG Z Fougstedt

Varje vecka slänger svenska folket i snitt 0,9 kilo ätbar mat per person, enligt Naturvårdsverket. Det motsvarar 45 kilo per person och år. Men sju av tio svenskar tror att de själva slänger mindre än snittet, enligt en Sifo-undersökning som nätbutiken Matsmart låtit göra.

”Ingen vill slänga mat, och vi kan alla bli bättre på att minska vårt matsvinn. Genom att sprida kunskap om varför matsvinn uppstår och tips på hur man undviker det tror vi att svinnet kan minska”, säger nätbutiken Matsmarts VD Karl Andersson.

En av de vanligaste orsakerna till matsvinn i hemmet är okunskap om datummärkning. Var femte svensk kan inte skilja på bäst före-dag och sista förbrukningsdag, enligt en Sifo-undersökning Matsmart lät göra tidigare i år.

Frågorna som ställdes var:

Hur stort uppskattar du att det onödiga matsvinnet per person är i ditt hushåll?

•Mindre än snittet på 0,9 kilo i veckan per person: 70 procent.
•Ungefär lika stort som snittet på 0,9 kilo i veckan per person: 22 procent.
•Större än snittet på 0,9 kilo i veckan per person: 3 procent.
•Tveksam, vet ej: 5 procent.

Vet du vad skillnaden är mellan ”bäst före-dag” och ”sista förbrukningsdag”?

•Ja: 81 procent.
•Nej: 12 procent.
•Tveksam, vet ej: 6 procent.

Senaste nytt

Stor minskning av tillsatt socker i svensk läsk

Sedan 2019 har svenska bryggerier minskat mängden tillsatt socker i läsk med i genomsnitt 36 procent per liter.
Sockeråtagandet_1_A

Heta och fruktiga nyheter från Cloetta

Cloetta lanserar två nyheter i begränsad upplaga samt nya tolkningar av Malacos klassiker.
cloetta

Smartare Mat i Sverige köper fabrik i Mantorp

Smartare Mat i Sverige säkrar produktionen av sitt varumärke Stacky's, genom att förvärva en fabrik i Mantorp.
matfabriken-startup2

Reumatikerförbundet lanserar Easy to Use-märkning

Reumatikerförbundet lanserar en produktmärkning för förpackningar och produkter, som testats och certifierats som Easy to use.
Easy to use pressx

Läs vidare

Ridderheims byter design på hela sortimentet

Under hösten har Ridderheims inläggningar och plockbrickor fått ny design. Nu övergår även Ridderheims ölkorv till den nya designen.
ridder0

Biofach 2023: Eko-Portalen hittar de ekologiska produkterna

Vem gör vad när det kommer till ekologiska livsmedel i Sverige? Hur man tar reda på det visade Organic Sweden i den svenska paviljongen på Biofach 2023.
Kolbjörnx

Biofach 2023: Tekompaniet är mer än bara produkten

Tekompaniet fanns med i den svenska paviljongen på Biofach 2023. Tyskland är Europas största temarknad och att slå sig in där verkar inte helt enkelt.
Håkan

Plastpåseskatten försvinner vid nyår

Vid nyår försvinner skatten på plastpåsar som infördes år 2020 enligt SD.
plast-skatt-utvaldx