Unga förväntar sig att företag agerar hållbart

PUBLICERAD: 30 oktober 2019
UPPDATERAD: 21 februari

McDonald’s hamnar på andra plats när unga rankar hållbara restaurangkedjor. Foto: McDonald’s

Över hälften av alla 18-35-åringar kan tänka sig att välja bort företag som de inte anser agerar hållbart och 83 procent tycker att företag har ett ansvar för att skapa ett mer hållbart samhälle. Det visar undersökningen Framtidens hållbaraste varumärken, som är framtagen av Jung och Ungdomsbarometern.

Vad man handlar, eller väljer att inte handla, är ett sätt för unga att visa upp sitt hållbarhetsengagemang. Över hälften av dagens 18-35-åringar anstränger sig för att minska sin egen konsumtion och försöker även påverka andra att leva mer hållbart. 85 procent källsorterar, 44 procent upplever klimatångest och en av fyra skäms för att flyga (31 procent av kvinnorna och 19 procent av männen). 18 procent kan till och med tänka sig att inte skaffa barn för att minska sin klimatpåverkan. Hållbarhet är en betydligt viktigare fråga för kvinnor än män.

Unga förväntar sig idag att företag faktiskt förändrar sina affärsmodeller för att bli hållbara på riktigt. På frågan, inom vilka branscher som hållbarhetsarbete är viktigast, hamnar transporter i topp, före bilar, kläder och skor samt mat- och dryckesproducenter. På sjunde plats hamnar livsmedelsbutiker och på elfte café- och restaurangkedjor.

Från undersökningen:

Mest hållbara företag inom livsmedelsbranschen:
1.Ica
2.Coop
3.Willys
4.Lidl
5.Hemköp

Mest hållbara mat- och dryckesproducenter
1.Lantmännen
2.Arla
3.Skånemejerier
4.Kungsörnen
5.Coca-Cola

Mest hållbara café- och restaurangkedjor
1.Max
2.McDonald’s
3.Espresso House
4.Waynes Coffee
5.Subway

Respondenterna har fått ta ställning till 122 varumärken inom 17 olika branscher. Urvalet av varumärken är gjort utifrån en förstudie, där unga genom fritextsvar har fått lista varumärken de känner till inom branschen. Därefter har de största aktörerna på den svenska marknaden lagts till.

Hela Ungdomsrapporten kan laddas ner i pdf-format på https://jungrelations.com/fhv/

Läs vidare

Biofach 2023: Eko-Portalen hittar de ekologiska produkterna

Vem gör vad när det kommer till ekologiska livsmedel i Sverige? Hur man tar reda på det visade Organic Sweden i den svenska paviljongen på Biofach 2023.
Kolbjörnx

Biofach 2023: Tekompaniet är mer än bara produkten

Tekompaniet fanns med i den svenska paviljongen på Biofach 2023. Tyskland är Europas största temarknad och att slå sig in där verkar inte helt enkelt.
Håkan

Plastpåseskatten försvinner vid nyår

Vid nyår försvinner skatten på plastpåsar som infördes år 2020 enligt SD.
plast-skatt-utvaldx

Biofach 2023: Nordic Soda Company kompletterar med gin

The Nordic Soda Company fanns på Biofach 2023 med avsikten att öka det utländska intresset för produkterna.
Nordicx

Senaste nytt

Kale Foods lanserar Juicy Marbles i Sverige

Kale Foods är distributör för Juicy Marbles växtbaserade produkteri Sverige.
IMG-4737

Axfoundation vinner Livsmedelspriset 2023

Livsmedelspriset 2023 går till Axfoundation som arbetar för ett mer hållbart samhälle.
Axfoundation_Livsmedelspriset_LivsmedelIFokus1024x768

Ny färdplan ska förena svenska livsmedelsföretag

”Det svenska handslaget för en hållbar livsmedelskedja” är en gemensam agenda för hela livsmedelsbranschen.
wwf

Arla kampanjar för fler hemsläp

Arla lanserar kampanjen ”Hemsläp” för att få fler restauranggäster att ta med sin överblivna mat hem.
Arla_Foodiebag_Webb_1