Över hälften av alla 18-35-åringar kan tänka sig att välja bort företag som de inte anser agerar hållbart och 83 procent tycker att företag har ett ansvar för att skapa ett mer hållbart samhälle. Det visar undersökningen Framtidens hållbaraste varumärken, som är framtagen av Jung och Ungdomsbarometern.
Vad man handlar, eller väljer att inte handla, är ett sätt för unga att visa upp sitt hållbarhetsengagemang. Över hälften av dagens 18-35-åringar anstränger sig för att minska sin egen konsumtion och försöker även påverka andra att leva mer hållbart. 85 procent källsorterar, 44 procent upplever klimatångest och en av fyra skäms för att flyga (31 procent av kvinnorna och 19 procent av männen). 18 procent kan till och med tänka sig att inte skaffa barn för att minska sin klimatpåverkan. Hållbarhet är en betydligt viktigare fråga för kvinnor än män.
Unga förväntar sig idag att företag faktiskt förändrar sina affärsmodeller för att bli hållbara på riktigt. På frågan, inom vilka branscher som hållbarhetsarbete är viktigast, hamnar transporter i topp, före bilar, kläder och skor samt mat- och dryckesproducenter. På sjunde plats hamnar livsmedelsbutiker och på elfte café- och restaurangkedjor.
Från undersökningen:
Mest hållbara företag inom livsmedelsbranschen:
1.Ica
2.Coop
3.Willys
4.Lidl
5.Hemköp
Mest hållbara mat- och dryckesproducenter
1.Lantmännen
2.Arla
3.Skånemejerier
4.Kungsörnen
5.Coca-Cola
Mest hållbara café- och restaurangkedjor
1.Max
2.McDonald’s
3.Espresso House
4.Waynes Coffee
5.Subway
Respondenterna har fått ta ställning till 122 varumärken inom 17 olika branscher. Urvalet av varumärken är gjort utifrån en förstudie, där unga genom fritextsvar har fått lista varumärken de känner till inom branschen. Därefter har de största aktörerna på den svenska marknaden lagts till.
Hela Ungdomsrapporten kan laddas ner i pdf-format på https://jungrelations.com/fhv/