Full transparens när Lidl redovisar sitt matsvinn

PUBLICERAD: 29 oktober 2019
UPPDATERAD: 21 februari


Lidl är den första och enda livsmedelskedjan i Sverige som redovisar sitt matsvinn i ton, i och med publiceringen av hållbarhetsrapporten 2018/19.

Under verksamhetsåret 2018/19 uppgick Lidls matsvinn till 1,78 procent av andelen såld mat (cirka 6 400 ton). Under mars-augusti 2019 minskade matsvinnet till 1,72 procent av andelen såld mat.

”Transparens är en avgörande faktor för att vi tillsammans med våra kunder ska kunna lösa matsvinnsproblematiken. Hemlighetsmakeri leder oss inte på rätt väg utan riskerar skapa tvivel. Nu hoppas vi att fler aktörer följer efter och öppnar upp för att vi i branschen ska kunna bidra till en av vår bransch viktigaste hållbarhetsutmaningar”, säger Johan Augustsson, Sverigechef på Lidl.

2018 satte svenska Lidl målet att matsvinnet från butiker och lager ska halveras till 2025. Samtidigt lanserades matsvinnskonceptet ”Ta vara på”, som nu har rullats ut i landets samtliga 190 Lidl-butiker. Konceptet innebär bland annat att lådor med tre kilo fullt ätbara frukter och grönsaker med exempelvis skönhetsfläckar, säljs för 20 kronor.

Kunderna har även möjlighet att köpa mat med ”superkort datum” till kraftigt nedsatta priser. Från starten fram till sista september 2019 har närmare 95 ton mat räddats med hjälp av konceptet ”Ta vara på”.

Senaste nytt

Fruktstund ökade elevers koncentration

Barn som fick frukt i skolan blev mer koncentrerade och engagerade – det visar Icas fruktexperiment.
icafrukt

Nytt samarbete om fossilfri mineralgödsel

Lantmännen och Arla har tecknat ett avtal om fossilfri mineralgödsel, som ska minska lantbrukets klimatavtryck.
mineralgödsel

BUBS lanseras på den amerikanska marknaden

Orkla Snacks lanserar godisvarumärket BUBS på den amerikanska marknaden under hösten 2025.
Bubs i godisskål

Ärtbaserad 2-i-1-produkt för matlagning och vispning

Sproud 2-i-1 Cooking/Whipping är en ny växtbaserad matlagnings- och vispprodukt för både söta och salta rätter.
952b2f9454e770fa_org

Läs vidare

Ridderheims byter design på hela sortimentet

Under hösten har Ridderheims inläggningar och plockbrickor fått ny design. Nu övergår även Ridderheims ölkorv till den nya designen.
ridder0

Biofach 2023: Eko-Portalen hittar de ekologiska produkterna

Vem gör vad när det kommer till ekologiska livsmedel i Sverige? Hur man tar reda på det visade Organic Sweden i den svenska paviljongen på Biofach 2023.
Kolbjörnx

Biofach 2023: Tekompaniet är mer än bara produkten

Tekompaniet fanns med i den svenska paviljongen på Biofach 2023. Tyskland är Europas största temarknad och att slå sig in där verkar inte helt enkelt.
Håkan

Plastpåseskatten försvinner vid nyår

Vid nyår försvinner skatten på plastpåsar som infördes år 2020 enligt SD.
plast-skatt-utvaldx