Picard lyfter fram frysmatens fördelar med fem statements

PUBLICERAD: 18 oktober 2019
UPPDATERAD: 21 februari


Picard har tagit fram fem ”statements” som förklarar alla fördelar med företagets frysta produkter. Den landsomfattande kampanjen rullas nu ut i butiker, dagspress, digitalt och DR.

”Det är dags att nå ut med att Picards frysta premiumprodukter minskar matsvinnet och erbjuder en mängd hälsofördelar. Alla som följer den viktiga debatten om matsvinn, klimatsmarthet och hälsosam livsföring känner till att fryst mat är framtiden”, säger Emily Gray, PR & SoMe ansvarig på Picard Sverige.

Picards sortiment finns, förutom i de egna butikerna, även i frysar på Coop, Ica, City Gross och Paradiset. I samband med att Picard inledde ett samarbete med Paradiset ville företaget lyfta fram de många skälen till att välja deras sortiment, inte minst som ett sätt att minska matsvinnet, både hos konsument och i butik.

”En utmaning var att få folk att förstå varför det ska vara värt att betala mer för fryst än färsk mat och vilka fördelar det resulterar i. Det finns många anledningar att välja Picards produkter och vi kände att vi behövde upplysa konsumenterna om detta. Vi landade i fem statements som väcker en nyfikenhet och förhoppningsvis blir kunden mer intresserad och får en större kunskap”, säger Emil Jonsson, som är Art Director på Picard.

Emily Gray säger att målet är att guida kunderna och hjälpa dem att göra rätt val för både hälsan och miljön:

”Varje statement ger tydlig och enkel information om allt det positiva Picards produkter erbjuder, med relevant koppling till frågor som många konsumenter ställer sig när de handlar hos oss.”

Senaste nytt

Ny forskning om åkerböna

Hannah Ohm vid SLU har kartlagt genetiken bakom viktiga egenskaper hos åkerbönan och lagt grunden för förädling av nya nordiska sorter.
åkerbönor

Arvid Nordquist hyllar biologisk mångfald

Arvid Nordquists Sommarkaffe 2025 är en hyllning till Rainforest Alliances arbete för hållbar odling och biologisk mångfald.
ARVI_005_Sommarkaffe_700x350px

Påsken – en av årets största mathögtider

Under påsken spenderas ungefär 15 procent mer i dagligvaruhandeln, jämfört med en vanlig vecka. Mest ökar försäljningen av färsk fisk och skaldjur.
Skärmavbild 2025-04-17 kl. 10.19.05

Lantmännen blir majoritetsägare i Simsufoods

Lantmännen utökar sin ägarandel i livsmedelsföretaget Simsufoods, som producerar torra vegetabiliska produkter.
lantmännen

Läs vidare

Ridderheims byter design på hela sortimentet

Under hösten har Ridderheims inläggningar och plockbrickor fått ny design. Nu övergår även Ridderheims ölkorv till den nya designen.
ridder0

Biofach 2023: Eko-Portalen hittar de ekologiska produkterna

Vem gör vad när det kommer till ekologiska livsmedel i Sverige? Hur man tar reda på det visade Organic Sweden i den svenska paviljongen på Biofach 2023.
Kolbjörnx

Biofach 2023: Tekompaniet är mer än bara produkten

Tekompaniet fanns med i den svenska paviljongen på Biofach 2023. Tyskland är Europas största temarknad och att slå sig in där verkar inte helt enkelt.
Håkan

Plastpåseskatten försvinner vid nyår

Vid nyår försvinner skatten på plastpåsar som infördes år 2020 enligt SD.
plast-skatt-utvaldx