Picard har tagit fram fem ”statements” som förklarar alla fördelar med företagets frysta produkter. Den landsomfattande kampanjen rullas nu ut i butiker, dagspress, digitalt och DR.
”Det är dags att nå ut med att Picards frysta premiumprodukter minskar matsvinnet och erbjuder en mängd hälsofördelar. Alla som följer den viktiga debatten om matsvinn, klimatsmarthet och hälsosam livsföring känner till att fryst mat är framtiden”, säger Emily Gray, PR & SoMe ansvarig på Picard Sverige.
Picards sortiment finns, förutom i de egna butikerna, även i frysar på Coop, Ica, City Gross och Paradiset. I samband med att Picard inledde ett samarbete med Paradiset ville företaget lyfta fram de många skälen till att välja deras sortiment, inte minst som ett sätt att minska matsvinnet, både hos konsument och i butik.
”En utmaning var att få folk att förstå varför det ska vara värt att betala mer för fryst än färsk mat och vilka fördelar det resulterar i. Det finns många anledningar att välja Picards produkter och vi kände att vi behövde upplysa konsumenterna om detta. Vi landade i fem statements som väcker en nyfikenhet och förhoppningsvis blir kunden mer intresserad och får en större kunskap”, säger Emil Jonsson, som är Art Director på Picard.
Emily Gray säger att målet är att guida kunderna och hjälpa dem att göra rätt val för både hälsan och miljön:
”Varje statement ger tydlig och enkel information om allt det positiva Picards produkter erbjuder, med relevant koppling till frågor som många konsumenter ställer sig när de handlar hos oss.”