Viktigt att kycklingen är svensk och att maten är trygg

PUBLICERAD: 16 oktober 2019
UPPDATERAD: 21 februari

||

Att kycklingen är svensk och att maten är trygg blir allt viktigare för svenska folket. Det visar en ny marknadsundersökning från branschorganisationen Svensk Fågel via IPSOS. Säker och trygg mat är viktigast i målgruppen med kvinnor över 30 år medan ursprung och hållbarhet är avgörande i yngre åldrar.

Svensk Fågel utförde den 10-13 september 2019 en marknadsundersökning via IPSOS där 1082 respondenter, män och kvinnor 16-65 år, ur ett riksrepresentativt urval svarade på frågor om attityder kring konsumtion av kyckling.

Generellt visar resultatet att konsumtionen av kött minskar medan efterfrågan på svensk kyckling ökar. Liknande resultat visar också Jordbruksverkets siffror. Andelen ätfärdiga produkter, till exempel färdiggrillad, skivad kyckling ökar också, trots att idealet om att ”laga mat från grunden” värderas högt. Här verkar tanke och handling skilja sig åt för konsumenten.

De faktorer som avgör köp av svensk kyckling är förutom livsmedelssäkerhet och hållbarhet, ursprung – att kycklingen är svensk, priset (som inte får vara för högt) men framförallt att konsumenten vill stödja svenska bönder.

IPSOS marknadsundersökning visar också att kännedomen om Svensk Fågels ursprungs- och kvalitetsmärke fortsätter att öka – allt fler känner till den Gula Pippin. Många svarar också att de väljer svensk kyckling för den goda smaken samt för att den är hållbar och hälsosam. Den Gula Pippin associeras även med hög kvalitet, låg användning av antibiotikabehandling, fri från salmonella, närproducerat samt att kycklingen är uppfödd under ett strängt djuromsorgsprogram.

 

Läs vidare

Ridderheims byter design på hela sortimentet

Under hösten har Ridderheims inläggningar och plockbrickor fått ny design. Nu övergår även Ridderheims ölkorv till den nya designen.
ridder0

Biofach 2023: Eko-Portalen hittar de ekologiska produkterna

Vem gör vad när det kommer till ekologiska livsmedel i Sverige? Hur man tar reda på det visade Organic Sweden i den svenska paviljongen på Biofach 2023.
Kolbjörnx

Biofach 2023: Tekompaniet är mer än bara produkten

Tekompaniet fanns med i den svenska paviljongen på Biofach 2023. Tyskland är Europas största temarknad och att slå sig in där verkar inte helt enkelt.
Håkan

Plastpåseskatten försvinner vid nyår

Vid nyår försvinner skatten på plastpåsar som infördes år 2020 enligt SD.
plast-skatt-utvaldx

Senaste nytt

Carlsberg Sverige ny partner till Schweppes

Carlsberg Sverige har ingått ett partnerskap med Schweppes. Det innebär ett av de största tillskotten till Carlsberg Sveriges portfölj på över 15 år.
Unknown

Arvid Nordquists säkerställer fossilfria sjötransporter

Arvid Nordquist inför fossilfria sjötransporter i samarbete med logistikföretaget Scanlog.
Namnlös design (53)

Arlas Keso-mejeri nu helt fossilfritt

Arla i Falkenberg har bytt naturgas mot flisbaserad fjärrvärme och anläggningen är nu helt fossilfri.
5c03efc3-64bc-4420-81ed-0c07cae30c01-w_960

Ökad försäljning av frukt och grönsaker under 2024

Försäljningen av frukt och grönsaker ökade med 4,5 procent under 2024, jämfört med året innan, visar Dagligvaruindex Frukt & Grönt.
2c0510f8-96a3-4549-9482-05415a6a1b7e-w_960