Matsmart tar in 182 miljoner kronor i en investeringsrunda. Ny delägare är den tyska investeringsfonden LeadX Capital Partners.
”Kapitaltillskottet ger oss möjligheter att expandera till fler länder och tar oss ett steg närmare vår vision, en värld utan matsvinn”, säger Matsmarts VD Karl Andersson i ett pressmeddelande.
Största investerare i kapitalrundan, som uppgår till totalt 182 miljoner kronor, är den tyska investeringsfonden LeadX Capital Partners. Dessutom går samtliga befintliga ägare in med mer kapital. Bland dem finns Ingka gruppen (IKEA), riskkapitalföretaget Northzone, Axel Johnsons arm för investeringar i startupbolag D-Ax samt Norrsken Foundation.
LeadX Capital Partners är finansiellt stöttad av Tysklandsbaserade METRO AG, en av världens största grossist- och butikskedjor.
”Matsvinnet är en global utmaning. Efter att ha fått vår modell bekräftad i Norden känns det spännande att ha funnit en partner som kan hjälpa oss att ta steget ut i Europa”, säger Matsmarts vd Karl Andersson.
LeadX Capital Partners investerar i teknologiföretag från start till tillväxtstadium och har drygt 70 företag i sin portfölj. Målet är att förstärka utvecklingen av digitala lösningar inom besöksnäring, livsmedel och detaljhandel.
METRO AG omsätter 36,5 miljarder euro, finns i 36 länder, har 24 miljoner kunder och 150 000 anställda.
”Som grossist har vi en skyldighet att bidra till minskat matsvinn och Matsmart hanterar problemet på ett intelligent sätt. Matsmarts modell har flera fördelar: högre transparens, snabbare anpassning och förbättring jämfört med enskilda varumärkens online-butiker”, säger Veronica Pountcheva, global hållbarhetschef på METRO AG.