Ledande kaffeföretag signerar hållbarhetsdeklaration

PUBLICERAD: 3 oktober 2019
UPPDATERAD: 21 februari

Sjunkande kaffepriser och klimatförändringar slår hårt mot småodlarna, säger Minette Rosen, råkaffeansvarig på Zoégas.

Elva ledande kaffeföretag har undertecknat en deklaration för ekonomisk hållbarhet i världens kaffesektor. Detta skedde i anslutning till ett globalt möte, som arrangerades av International Coffee Organisation, ICO. Syftet är att ta itu med kaffepriskrisen och skapa långsiktig hållbarhet i kaffesektorn.

Nestlé, Starbucks, illycaffé, Jacobs Douwe Egberts, Lavazza, Mercon, Neumann Kaffee Gruppe, Olam, Sucafina, Tchibo, Volcafe har hittills skrivit på den så kallade Londondeklarationen, som även har stöd från Rainforest Alliance, Fairtrade international, med flera.

Alla undertecknare och stödorganisationer har åtagit sig att vidta åtgärder med fokus på fyra områden. Man åtar sig att främja:

• Konkurrenskraftig och hållbar produktion
• Ansvarsfull och rättvis tillväxt
• Ansvarsfull konsumtion
• Offentlig-privat dialog för politisk utveckling.

Dessutom anges ytterligare ett åtagande om att vidta omedelbara åtgärder inför nästa möte för att etablera informationssystem för marknads- och leverantörskedjorna samt att aktivt delta i nationella dialoger och främja fördelningen av resurser.

”För småodlarna blir situationen särskilt svår när produktionskostnaden understiger världsmarknadspriset. Detta i kombination med klimatförändringarna som påverkar utbudet av kvalitetskaffe gör att vi som industri måste agera nu om vi ska kunna fortsätta dricka kaffe, och framförallt det goda kaffe vi är vana att dricka”, säger Minette Rosen, råkaffeansvarig på Zoégas som ägs av Nestlé.

Enligt ICO är detta första gången som stora aktörer inom den privata kaffesektorn samlas för att enas om att gemensamt implementera lösningar i en anda av delat ansvar och därmed bidra till 2030-agendan för FN: s hållbara utveckling.

 

Läs vidare

Ridderheims byter design på hela sortimentet

Under hösten har Ridderheims inläggningar och plockbrickor fått ny design. Nu övergår även Ridderheims ölkorv till den nya designen.
ridder0

Biofach 2023: Eko-Portalen hittar de ekologiska produkterna

Vem gör vad när det kommer till ekologiska livsmedel i Sverige? Hur man tar reda på det visade Organic Sweden i den svenska paviljongen på Biofach 2023.
Kolbjörnx

Biofach 2023: Tekompaniet är mer än bara produkten

Tekompaniet fanns med i den svenska paviljongen på Biofach 2023. Tyskland är Europas största temarknad och att slå sig in där verkar inte helt enkelt.
Håkan

Plastpåseskatten försvinner vid nyår

Vid nyår försvinner skatten på plastpåsar som infördes år 2020 enligt SD.
plast-skatt-utvaldx

Senaste nytt

Coop ansluter till Lantmännens odlingsprogram

Coop ansluter Coop Havregryn till Klimat & Natur – Lantmännens odlingsprogram för Framtidens Jordbruk.
coop

Agtira stärker sin marknadsposition

Agtira blir medlem i Svenska Odlarlaget, en medlemsägd producentorganisation för växthusodlare i Sverige.
agtira vd

Första trendrapporten om svenskt öl

Hur ser framtiden ut för svenskt öl? Vilka trender präglar branschen 2025? Beernews presenterar Sveriges första trendrapport om öl.
Skärmavbild 2025-01-14 kl. 08.53.14

Consivo köper dansk livsmedelsdistributör

Consivo Group har förvärvat danska livsmedelsdistributören L’Italia Buona och kan nu erbjuda sina tjänster på alla fyra nordiska huvudmarknader.
Bild 1 Pasta