Så är vi beredda att ändra matvalen för miljön och klimatet

PUBLICERAD: 2 oktober 2019
UPPDATERAD: 21 februari

Att minska matsvinnet är den åtgärd som flest kan tänka sig, när det gäller ändrade matval för miljön och klimatets skull. Foto: Shutterstock|

En ny undersökning från SLU Holding visar att varannan konsument kan tänka sig att förändra sina matval för klimatets och miljöns skull. Att minska på matsvinnet, handla mer svenskt och att välja närproducerat toppar listan.

I undersökningen, som genomfördes våren 2019, fick 400 svenskar svara på frågan: Vilken av följande saker kan du tänka dig att förändra för att minska matens påverkan på miljö och klimat?

  1. Minska matsvinnet
  2. Handla mer svenskt
  3. Handla mer närproducerat
  4. Lära sig mer om innehållet
  5. Planera bättre
  6. Lära sig mer om matens ursprung
  7. Lära sig mer om matens påverkan
  8. Sortera maten hemma efter datum
  9. Handla mer ekologiskt
  10. Mindre portioner
  11. Mer vegetariskt

”Det finns en vilja hos konsumenterna att förändra sitt matval. Undersökningen visar att många konsumenter är osäkra på hur det ska gå till. Bortser vi från de tre översta svaren, handlar det bland annat om att konsumenterna vill få en ökad förståelse för vad maten innehåller, dess ursprung och hur valet påverkar miljön och klimatet”, säger Mats Wiktorsson, innovationsrådgivare på SLU Holding i Skara.

”För att rusta framtidens konsumenter vill vi på SLU Holding tillsammans med Sveriges lantbruksuniversitet (SLU) och Högskolan i Skövde (HS) utifrån en digital prototyp bygga ett dataspel som kan ge ökad kunskap om hur matvalet påverkar miljön och klimatet.

SLU Holding bygger tillsammans med SLU och HS Interaction Lab en prototyp till ett spel om framtidens matval, Prototyp 2030, som är finansierad av Västra Götalandsregionen och SLU. Den kommer att testas under hösten 2019 inom flera ämnen på gymnasieskolan för att sedan utvecklas vidare i en skarp version, 2030 KliMat-spelet. Ambitionen är att göra en regional version för Västra Götalands län och en nationell version för hela landet. Finansiering är sökt och besked kommer under hösten.

Senaste nytt

Fördubblade investeringar i alternativa proteiner

Under 2024 ökade investeringarna i alternativa proteiner med mer än 120 procent, enligt en ny analys från Good Food Institute Europe.
IsmaelB_GFI Europe

Klassisk ost har blivit en global succé

Keso har fått ett nytt uppsving på marknaden, drivet av sociala medier och nya konsumtionsmönster.
pexels-shkrabaanthony-4397312

Stor minskning av tillsatt socker i svensk läsk

Sedan 2019 har svenska bryggerier minskat mängden tillsatt socker i läsk med i genomsnitt 36 procent per liter.
Sockeråtagandet_1_A

Heta och fruktiga nyheter från Cloetta

Cloetta lanserar två nyheter i begränsad upplaga samt nya tolkningar av Malacos klassiker.
cloetta

Läs vidare

Ridderheims byter design på hela sortimentet

Under hösten har Ridderheims inläggningar och plockbrickor fått ny design. Nu övergår även Ridderheims ölkorv till den nya designen.
ridder0

Biofach 2023: Eko-Portalen hittar de ekologiska produkterna

Vem gör vad när det kommer till ekologiska livsmedel i Sverige? Hur man tar reda på det visade Organic Sweden i den svenska paviljongen på Biofach 2023.
Kolbjörnx

Biofach 2023: Tekompaniet är mer än bara produkten

Tekompaniet fanns med i den svenska paviljongen på Biofach 2023. Tyskland är Europas största temarknad och att slå sig in där verkar inte helt enkelt.
Håkan

Plastpåseskatten försvinner vid nyår

Vid nyår försvinner skatten på plastpåsar som infördes år 2020 enligt SD.
plast-skatt-utvaldx