Kampanj ska öka intresset för svenskt höstlamm

PUBLICERAD: 27 september 2019
UPPDATERAD: 21 februari


Nu börjar högsäsongen för svenskt lamm. De första veckorna i oktober lyfter kampanjen #Höstlamm det svenska lammet och märkningen Kött från Sverige.

Kampanjen #Höstlamm vill inspirera till matlagning med svenskt lamm på nytt vis. Under veckorna 40 och 41 bjuder kocken Erik Videgård på helt nya lammrecept med asiatiska smaker. Lamm kan varieras på många sätt med olika smaksättningar och idag finns många detaljer att välja mellan i butiken.

Märket Kött från Sverige gör det enkelt att hitta det svenska lammet i butiken. Med kampanjen vill vi påminna om att göra ett aktivt val för svenskt lamm i butiken. Det svenska lammet står idag för endast cirka 30 procent av de lamm vi äter i Sverige, så det har en stor potential att öka”, säger Maria Forshufvud, VD Svenskmärkning AB.

Betande får och lamm håller landskapet öppet, vilket gynnar den biologiska mångfalden, och betet av gräs, örter och sly ger ett smakrikt kött som är rikt på omega-3.

”I Sverige äter vi oftast lamm till påsken, men det är på hösten som de svenska lammen egentligen borde få en högtid”, säger Gudrun Haglund-Eriksson, ordförande Svenska fåravelsförbundet.

Bakom initiativet #Höstlamm står Svenskmärkning med ursprungsmärket Kött från Sverige, Svenskt Kött, Lantbrukarnas riksförbund (LRF), Lammproducenterna, Fåravelsförbundet, KLS Ugglarps och Scan.

Mer information om svensk lammuppfödning och höstlamm samt recept och tips om tillagning av olika lammdelar finns på höstlamm.se.

 

Läs vidare

Ridderheims byter design på hela sortimentet

Under hösten har Ridderheims inläggningar och plockbrickor fått ny design. Nu övergår även Ridderheims ölkorv till den nya designen.
ridder0

Biofach 2023: Eko-Portalen hittar de ekologiska produkterna

Vem gör vad när det kommer till ekologiska livsmedel i Sverige? Hur man tar reda på det visade Organic Sweden i den svenska paviljongen på Biofach 2023.
Kolbjörnx

Biofach 2023: Tekompaniet är mer än bara produkten

Tekompaniet fanns med i den svenska paviljongen på Biofach 2023. Tyskland är Europas största temarknad och att slå sig in där verkar inte helt enkelt.
Håkan

Plastpåseskatten försvinner vid nyår

Vid nyår försvinner skatten på plastpåsar som infördes år 2020 enligt SD.
plast-skatt-utvaldx

Senaste nytt

Kött på restaurang måste ursprungsmärkas

Från den 1 mars måste restauranger och storhushåll kunna informera om vilket land köttet på menyn kommer ifrån.
blir-man-sjuk-av-kott-man-holding-menu-34540009

Ostrapporten 2025: Präst är svenskarnas favoritost

Ostrapporten 2025 visar att 95 procent av alla i Sverige äter ost, framför allt till frukost, och favoriten är Prästost.
Ostrapporten_2025 kopiera

Varumärket granini återlanseras på den svenska marknaden

Eckes-Granini återlanserar graninis juice- och fruktdrycker på den svenska marknaden.
Skärmavbild 2025-01-30 kl. 15.55.05

Iceland Foods återgår till plasttråg för packning av köttfärs

Vakuumpackad köttfärs spar mycket material jämfört med packning på plasttråg, men i England har flera av de stora kedjorna börjat återgå till plasttrågen. Konsumenterna uppskattade inte det vakuumpackade.
Iceland