Snömoln får hållbarhetspris för matsvinnsarbete

PUBLICERAD: 20 september 2019
UPPDATERAD: 21 februari

Från vänster: Agneta Gynning (konstnär som skapat prisstatyetten), Julia Wikström (grundare Snömoln och vinnare av A Sustainable Prize 2019), Louise König (chef för hållbar affärsutveckling på Ramboll).

Årets upplaga av A Sustainable Prize går till Julia Wikström, grundare av foodtech-bolaget Snömoln, som hjälper till att minska matsvinnet i livsmedelskedjan. Priset delades ut den 18 september under hållbarhets- och framtidskonferensen A Sustainable Tomorrow i Helsingborg.

A Sustainable Prize 2019 går till en entreprenör som representerar nästa generation. En person som med sitt engagemang och sin drivkraft flyttat fram branschens hållbarhetsarbete, ökat medvetenheten och därigenom skyndat på utvecklingen mot ett hållbart samhälle.

Juryns motivering:

”Entreprenören som får priset har skapat en datadriven plattform mellan restauranger, grossister och producenter som minskar matsvinnet genom att erbjuda restauranger digitala verktyg för inventarier, menyplanering och inköp. För att lyckas uppnå Agenda 2030-målet om halverat matsvinn till 2030 räcker det inte att distribuera uppkommet matsvinn, själva uppkomsten måste motverkas. Detta har vinnaren skapat en modell för.”

Julia Wikström hoppas att priset ska hjälpa Snömoln att synas på foodtech-kartan och resultera i nya partners, kunder och investerare.

”Just nu är vi inne i en kapitalanskaffning där vi letar efter investerare som tror på vår affärsidé och som delar vår vision om en hållbar matindustri. Vid sidan av detta så behöver bolaget växa genom våra kunder. Därför jobbar vi väldigt intensivt med att hitta samarbeten med kommuner och producenter. Vi har nyligen även ansökt om ett forskningsprojekt tillsammans med Sveriges Lantbruksuniversitet som förhoppningsvis blir av under hösten”, säger Julia Wikström.

Snömoln är en datadriven marknadsplats mellan restauranger och grossister, vars syfte är att minska matsvinnet genom prognoshantering och förenkla restaurangernas beställningar genom att samla alla leverantörer på ett och samma ställe.

Läs mer om Snömoln

Senaste nytt

Påsken – en av årets största mathögtider

Under påsken spenderas ungefär 15 procent mer i dagligvaruhandeln, jämfört med en vanlig vecka. Mest ökar försäljningen av färsk fisk och skaldjur.
Skärmavbild 2025-04-17 kl. 10.19.05

Lantmännen blir majoritetsägare i Simsufoods

Lantmännen utökar sin ägarandel i livsmedelsföretaget Simsufoods, som producerar torra vegetabiliska produkter.
lantmännen

Ingen amerikansk apelsinjuice i Sverige

Svenska Juiceföreningen vill tydliggöra att apelsinjuice som säljs i Europa – och i synnerhet i Sverige – väldigt sällan kommer från USA.
Magnus Berndtsson_Svenska Juiceforeningen

Pippis klippta spaghetti från Kungsörnen

I samband med Pippi Långstrumps 80-årsdag lanserar Kungsörnen Pippi Klippt spaghetti med kortare koktid.
spagetti

Läs vidare

Ridderheims byter design på hela sortimentet

Under hösten har Ridderheims inläggningar och plockbrickor fått ny design. Nu övergår även Ridderheims ölkorv till den nya designen.
ridder0

Biofach 2023: Eko-Portalen hittar de ekologiska produkterna

Vem gör vad när det kommer till ekologiska livsmedel i Sverige? Hur man tar reda på det visade Organic Sweden i den svenska paviljongen på Biofach 2023.
Kolbjörnx

Biofach 2023: Tekompaniet är mer än bara produkten

Tekompaniet fanns med i den svenska paviljongen på Biofach 2023. Tyskland är Europas största temarknad och att slå sig in där verkar inte helt enkelt.
Håkan

Plastpåseskatten försvinner vid nyår

Vid nyår försvinner skatten på plastpåsar som infördes år 2020 enligt SD.
plast-skatt-utvaldx