Fazer ingår partnerskap med foodtech-bolaget Solar Foods

PUBLICERAD: 20 september 2019
UPPDATERAD: 21 februari

Mats Liedholm, VD Fazer Sverige.

Fazer har ingått ett avtal om strategiskt partnerskap med Solar Foods, ett finländskt start up-bolag inom foodtech, som har utvecklat det koldioxidneutrala proteinet Solein, som kan tillverkas oberoende av jordmån, marktillgång, väder och klimat.

Rent praktiskt innebär partnerskapet att Fazer kommer att forska kring Solein och dess användning i olika sorters mat. Proteinet testas grundligt för att säkerheten ska kunna garanteras och behöver tillstånd av Efsa för att få användas i livsmedel.

“Fazer tror starkt på öppen innovation och tvärvetenskapligt samarbete för att skapa hållbara lösningar med samhällelig betydelse. Hållbar mat och näring ligger högt på Fazers forskningsagenda och vi vill vara en innovativ trendskapare inom mat. Vårt långa arv erbjuder oss den grund som krävs för att man skall kunna anamma djärva innovationer. Partnerskapet med Solar Foods är ett fantastiskt exempel på hållbar innovation, som därtill främjar Fazers möjligheter att uppnå vårt centrala hållbarhetsmål om 50 procent mindre utsläpp fram till 2030”, säger Mats Liedholm, VD Fazer Sverige.

Partnerskapet kompletteras av ett finansieringsavtal, som utgör en del av den nyligen avslutade finansieringsomgången, där Solar Foods samlade in totalt 3,5 miljoner euro för att fortsätta utvecklingen och kommersialiseringen av proteinet. Utöver Fazer deltog Holdix Oy AB, Turret Oy AB och Lifeline Ventures i finansieringsomgången.

”Det ska bli spännande att nu kunna arbeta vidare och vi hoppas kunna lära oss av Fazers omfattande erfarenhet i att skapa och erbjuda kunderna nya matupplevelser”, säger Pasi Vainikka, VD och en av Solar Foods grundare.

I början av september tilldelades Solar Foods det prestigefyllda designpriset Index Award. Priset, som finansieras av den danska staten, delas ut till initiativet med den största positiva inverkan på miljön och som ger de bästa förutsättningarna att förbättra människors liv.

Läs mer om Solar Foods och Solein här

Senaste nytt

Påsken – en av årets största mathögtider

Under påsken spenderas ungefär 15 procent mer i dagligvaruhandeln, jämfört med en vanlig vecka. Mest ökar försäljningen av färsk fisk och skaldjur.
Skärmavbild 2025-04-17 kl. 10.19.05

Lantmännen blir majoritetsägare i Simsufoods

Lantmännen utökar sin ägarandel i livsmedelsföretaget Simsufoods, som producerar torra vegetabiliska produkter.
lantmännen

Ingen amerikansk apelsinjuice i Sverige

Svenska Juiceföreningen vill tydliggöra att apelsinjuice som säljs i Europa – och i synnerhet i Sverige – väldigt sällan kommer från USA.
Magnus Berndtsson_Svenska Juiceforeningen

Pippis klippta spaghetti från Kungsörnen

I samband med Pippi Långstrumps 80-årsdag lanserar Kungsörnen Pippi Klippt spaghetti med kortare koktid.
spagetti

Läs vidare

Ridderheims byter design på hela sortimentet

Under hösten har Ridderheims inläggningar och plockbrickor fått ny design. Nu övergår även Ridderheims ölkorv till den nya designen.
ridder0

Biofach 2023: Eko-Portalen hittar de ekologiska produkterna

Vem gör vad när det kommer till ekologiska livsmedel i Sverige? Hur man tar reda på det visade Organic Sweden i den svenska paviljongen på Biofach 2023.
Kolbjörnx

Biofach 2023: Tekompaniet är mer än bara produkten

Tekompaniet fanns med i den svenska paviljongen på Biofach 2023. Tyskland är Europas största temarknad och att slå sig in där verkar inte helt enkelt.
Håkan

Plastpåseskatten försvinner vid nyår

Vid nyår försvinner skatten på plastpåsar som infördes år 2020 enligt SD.
plast-skatt-utvaldx