Sverige behöver ett nationellt gastronomiskt center

PUBLICERAD: 17 september 2019
UPPDATERAD: 21 februari

Foto: Tina Stafrén

Nu tar representanter från måltidsbranschen initiativ till ett framtida gastronomiskt center med fokus på restauranger och offentliga kök. Målet är att etablera ett center, där hela Sveriges matsektor kan kraftsamla och driva på utvecklingen för hållbara, hälsosamma och goda måltider med svenska råvaror.

”Om Sverige ska lyckas ställa om till en mer hållbar livsmedelskedja och skapa förändring både på restauranger och i hemmen måste kockarna och restaurangerna vara med och driva utvecklingen”, säger kocken och krögaren Fredrik Eriksson, som är en av initiativtagarna till ett nationellt gastronomiskt center.

I ett pressmeddelande skriver initiativtagarna till Nationellt gastronomiskt center:

”Utvecklingsinsatser kring livsmedel i Sverige har ökat de senaste åren genom forskningsanslag, innovationsprojekt och exportprogram. Men måltidsupplevelser eller restaurangnäringen tar sällan plats i dessa insatser. Det gör att ett glapp uppstår mellan restauranger och andra aktörer i livsmedelskedjan. För att Sverige ska få effekt i alla delar i livsmedelskedjan behövs ett nationellt gastronomiskt center där forskning, kreatörer, entreprenörer, utbildning och kapital kan mötas och tillsammans öka takten för en mer hållbar måltid i framtiden.”

Nu tar representanter från måltidsbranschen initiativ till en utvecklingsplan som ska visa vägen mot ett framtida gastronomiskt center. Utvecklingsplanen arbetas fram under hösten och lanseras i december 2019.

Bakom initiativet står, förutom Fredrik Eriksson, Menigo och Restaurangakademien i samarbete med LRF, Region Skåne/Tourism in Skåne, Stolt mat i Sörmland, Turistrådet Västsverige/Göteborg & Co, Visit Stockholm/Invest Stockholm och Visit Sweden. Utvecklingsprojektet genomförs av Sveriges Kommunikationsgrupp med Ami Hovstadius och Ulrika Hallesius.

Läs vidare

Ridderheims byter design på hela sortimentet

Under hösten har Ridderheims inläggningar och plockbrickor fått ny design. Nu övergår även Ridderheims ölkorv till den nya designen.
ridder0

Biofach 2023: Eko-Portalen hittar de ekologiska produkterna

Vem gör vad när det kommer till ekologiska livsmedel i Sverige? Hur man tar reda på det visade Organic Sweden i den svenska paviljongen på Biofach 2023.
Kolbjörnx

Biofach 2023: Tekompaniet är mer än bara produkten

Tekompaniet fanns med i den svenska paviljongen på Biofach 2023. Tyskland är Europas största temarknad och att slå sig in där verkar inte helt enkelt.
Håkan

Plastpåseskatten försvinner vid nyår

Vid nyår försvinner skatten på plastpåsar som infördes år 2020 enligt SD.
plast-skatt-utvaldx

Senaste nytt

Här är finalisterna till årets matbluff 2024

Fem finalister har utsetts till antipriset Årets matbluff 2024. Nu ska "vinnaren" röstas fram av svenska folket.
matbluff

Oväntade smaklanseringar från Gårdschips

Gårdschips lanserar tre nya, oväntade smakkombinationer: Gin & Tonic, Raspberry Sour samt Chili Cheese.
News-GC

Carlsberg Sverige ny partner till Schweppes

Carlsberg Sverige har ingått ett partnerskap med Schweppes. Det innebär ett av de största tillskotten till Carlsberg Sveriges portfölj på över 15 år.
Unknown

Arvid Nordquists säkerställer fossilfria sjötransporter

Arvid Nordquist inför fossilfria sjötransporter i samarbete med logistikföretaget Scanlog.
Namnlös design (53)