De nominerade till Årets Dagligvara 2019 är nu klara: Den alkoholfria ölen A Ship Full of IPA från Sprendrups Bryggeri, Anamma Formbar Vegofärs från Orkla Foods och Pepsi Max Lime från PepsiCo och Carlsbergs Sverige.
Priset Årets Dagligvara tilldelas en produkt som under föregående år haft en särskilt framgångsrik lansering, bidragit till utveckling och fyllt ett nytt konsumentbehov. Priset delas ut av branschorganisationerna DLF – Dagligvaruleverantörers Förbund, Svensk Dagligvaruhandel och Nielsen.
”Grunden till nomineringen är försäljningsstatistik från Nielsen och därefter värderar juryn mer kvalitativa kriterier, som innovationsgrad och förmåga att fånga ett nytt konsumentbehov. Detta år blev det tre stora leverantörer som lyckats fånga konsumenternas intresse”, säger juryns ordförande Karin Brynell, som är VD Svensk Dagligvaruhandel.
Vinnaren utses av branschen den 9 oktober på branschträffen Fast Moving 19 i Stockholm.
Läs mer om Årets Dagligvara 2019.