Lidl stöttar projekt som kan minska plastanvändningen

PUBLICERAD: 30 augusti 2019
UPPDATERAD: 21 februari


Lidl Future Initiatives skänker 10 miljoner kronor till hållbarhetsprojekt som ska arbeta för en minskad plastanvändning. Pengarna har Lidls kunder bidragit till genom en tidigare prishöjning på 50 öre per plastbärkasse.

Under förra året implementerade Lidl en global plast- och återvinningsstrategi med målet att 100 procent av all plast ska vara återvinningsbar år 2025. Dessutom ska den totala plastanvändningen minskas med 20 procent.

Nu tas nästa steg genom att Lidl Future Initiatives skänker 10 miljoner kronor, som högskolor, universitet, ideella organisationer och oberoende forskningsinstitut kan söka för hållbarhetsprojekt kopplade till plast. Det kan exempelvis handla om att minska eller undvika plast, att utveckla alternativa material eller att driva beteendeförändring hos konsument.

”Initiativet är ett naturligt nästa steg i vårt övergripande hållbarhetsarbete. Som livsmedelsaktör är vi en del av dagens problem och vi vill därför vara en aktiv del av framtidens lösning. Tio miljoner kronor kan göra skillnad i kampen för minskad plastanvändning, med den här utlysningen säkerställer vi att våra kunders pengar från prishöjningen på plastpåsar kommer till bäst nytta”, säger Johan Augustsson, Sverigechef på Lidl.

Ansökningarna kommer att bedömas av en extern expertpanel. Utvalda projekt som går vidare i processen presenteras sedan för en jury bestående av representanter från Lidl, som också fördelar de 10 miljonerna. Överlämningen sker vid en prisceremoni den 5 december i Stockholm.

Expertpanelen består av:
Mattias Philipsson, VD Svensk Plaståtervinning
Åsa Stenmarck, IVL Svenska Miljöinsitutet
Lena Lundberg, IKEM
Henrik Oxfall, RISE
Louise Ungerth, expert konsumentbeteende

Projekt som får stöd ska bidra till en eller flera av följande målsättningar:

  • Minska eller undvika användningen av plast.
  • Design och innovation av produkter och förpackningar i återvinningsbar plast eller andra alternativ som verkar för ett cirkulärt kretslopp.
  • Återvinning av plast genom insamling, sortering och transport för ett cirkulärt kretslopp.
  • Stoppa uppkomsten av nedskräpning av plast i miljön.
  • Forskning och utveckling för innovativa lösningar inom återvinning och resursbevarande.
  • Beteendeförändring som bidrar till minskad användning av plast och uppkomst av plastskräp i naturen.

Ansökan sker via projektwebben och är öppen till den 14 oktober 2019.

Läs vidare

Packnews nr 5 - gratisläsning om Scanpack

Packnews nr 5 är en annorlunda utgåva ur flera aspekter. Tidningen finns bara i digitalt format, kan läsas kostnadsfritt och handlar enbart om Scanpack 2024.
Packnews-5_24-mailchimp-header

Ridderheims byter design på hela sortimentet

Under hösten har Ridderheims inläggningar och plockbrickor fått ny design. Nu övergår även Ridderheims ölkorv till den nya designen.
ridder0

Mindre växthusgaser med plastförpackningar än med alternativen

En ny brittisk rapport visar att de viktigaste alternativen till plastförpackningar "släpper ut mer växthusgaser" i de flesta fall.
co2

Konsumenterna föredrar pappersbaserade förpackningar

Den senaste konsumentenkäten Trend Tracker Survey 2023 från Two Sides Europe visar att konsumenter föredrar pappersbaserade förpackningar.
låda på transportx

Senaste nytt

Coop ansluter till Lantmännens odlingsprogram

Coop ansluter Coop Havregryn till Klimat & Natur – Lantmännens odlingsprogram för Framtidens Jordbruk.
coop

Agtira stärker sin marknadsposition

Agtira blir medlem i Svenska Odlarlaget, en medlemsägd producentorganisation för växthusodlare i Sverige.
agtira vd

Första trendrapporten om svenskt öl

Hur ser framtiden ut för svenskt öl? Vilka trender präglar branschen 2025? Beernews presenterar Sveriges första trendrapport om öl.
Skärmavbild 2025-01-14 kl. 08.53.14

Consivo köper dansk livsmedelsdistributör

Consivo Group har förvärvat danska livsmedelsdistributören L’Italia Buona och kan nu erbjuda sina tjänster på alla fyra nordiska huvudmarknader.
Bild 1 Pasta