Vegansk fond öppnar på New York-börsen

PUBLICERAD: 21 augusti 2019
UPPDATERAD: 21 februari


Den första helt veganska fonden, Vegn, öppnar för handel på New York-börsen under september. Fonden kommer enbart att handla med företag som kan garantera att deras produkter har framställts utan att djur har farit illa.

Vegn ska rata alla företag som ”förlitar sig på exploatering av djur”, vilket inkluderar alla som gör djurförsök och använder animala produkter. Likaså portas företag som använder fossilt bränsle, plast och kemikalier avsedda för jordbruket.

Enligt den ideella organisationen Forum for Sustainable and Responsible Investment står fonder som handlar etiskt och hållbart idag för var fjärde investerad dollar på börsen. Ingen fond har dock tidigare agerat helt efter veganska principer.

Källa: TT

Läs vidare

Biofach 2023: Eko-Portalen hittar de ekologiska produkterna

Vem gör vad när det kommer till ekologiska livsmedel i Sverige? Hur man tar reda på det visade Organic Sweden i den svenska paviljongen på Biofach 2023.
Kolbjörnx

Biofach 2023: Tekompaniet är mer än bara produkten

Tekompaniet fanns med i den svenska paviljongen på Biofach 2023. Tyskland är Europas största temarknad och att slå sig in där verkar inte helt enkelt.
Håkan

Plastpåseskatten försvinner vid nyår

Vid nyår försvinner skatten på plastpåsar som infördes år 2020 enligt SD.
plast-skatt-utvaldx

Biofach 2023: Nordic Soda Company kompletterar med gin

The Nordic Soda Company fanns på Biofach 2023 med avsikten att öka det utländska intresset för produkterna.
Nordicx

Senaste nytt

Kale Foods lanserar Juicy Marbles i Sverige

Kale Foods är distributör för Juicy Marbles växtbaserade produkteri Sverige.
IMG-4737

Axfoundation vinner Livsmedelspriset 2023

Livsmedelspriset 2023 går till Axfoundation som arbetar för ett mer hållbart samhälle.
Axfoundation_Livsmedelspriset_LivsmedelIFokus1024x768

Ny färdplan ska förena svenska livsmedelsföretag

”Det svenska handslaget för en hållbar livsmedelskedja” är en gemensam agenda för hela livsmedelsbranschen.
wwf

Arla kampanjar för fler hemsläp

Arla lanserar kampanjen ”Hemsläp” för att få fler restauranggäster att ta med sin överblivna mat hem.
Arla_Foodiebag_Webb_1