Arla byter ut fossil plast mot växtbaserad i förpackningar

PUBLICERAD: 7 maj 2019
UPPDATERAD: 21 februari


Arla gör sin största förpackningsförbättring någonsin. I Sverige får cirka 230 miljoner mjölk-, fil- och gräddförpackningar växtbaserad plast istället för fossil plast, vilket innebär en minskning på ungefär 960 ton koldioxidutsläpp.

Arlas hållbarhetsmål är att senast år 2045 producera mjölk med netto noll klimatavtryck. Förpackningarnas klimatpåverkan ska minska med 30 procent fram till år 2030, jämfört med 2015, och år 2022 ska allt förpackningsmaterial vara 100 procent återvinningsbart. Som ett första steg byter nu Arla ut den fossila plasten i mjölk-, fil- och gräddförpackningar till växtbaserad plast.

”När vi tar bort den fossila plasten i hela vårt bassortiment i Sverige så varken ser eller känner konsumenten skillnad men det kommer att göra skillnad för klimatet”, säger Ann Freudenthal, ansvarig för hållbarhetskommunikation på Arla Sverige.

Förändringar sker på alla Arlas europeiska marknader. Totalt ersätter Arla fossilbaserad plast med biobaserad plast på ungefär 600 miljoner mjölkpaket, vilket gör dem 100 procent förnybara. Övergången till återvinningsbar plast i yoghurt- och crèmefraichebägare innebär att dessa kan få nytt liv, om återvinningssystemen på de olika marknaderna tillåter det.

”Arla har genomfört en rad initiativ under åren för att göra våra förpackningar mer miljövänliga. Men det råder ingen tvekan om att årets förbättring av mer än en miljard förpackningar är ett av vår allra största”, säger Arlas Europachef Peter Giørtz-Carlsen.

 

 

Senaste nytt

Ny forskning om åkerböna

Hannah Ohm vid SLU har kartlagt genetiken bakom viktiga egenskaper hos åkerbönan och lagt grunden för förädling av nya nordiska sorter.
åkerbönor

Arvid Nordquist hyllar biologisk mångfald

Arvid Nordquists Sommarkaffe 2025 är en hyllning till Rainforest Alliances arbete för hållbar odling och biologisk mångfald.
ARVI_005_Sommarkaffe_700x350px

Påsken – en av årets största mathögtider

Under påsken spenderas ungefär 15 procent mer i dagligvaruhandeln, jämfört med en vanlig vecka. Mest ökar försäljningen av färsk fisk och skaldjur.
Skärmavbild 2025-04-17 kl. 10.19.05

Lantmännen blir majoritetsägare i Simsufoods

Lantmännen utökar sin ägarandel i livsmedelsföretaget Simsufoods, som producerar torra vegetabiliska produkter.
lantmännen

Läs vidare

Ridderheims byter design på hela sortimentet

Under hösten har Ridderheims inläggningar och plockbrickor fått ny design. Nu övergår även Ridderheims ölkorv till den nya designen.
ridder0

Biofach 2023: Eko-Portalen hittar de ekologiska produkterna

Vem gör vad när det kommer till ekologiska livsmedel i Sverige? Hur man tar reda på det visade Organic Sweden i den svenska paviljongen på Biofach 2023.
Kolbjörnx

Biofach 2023: Tekompaniet är mer än bara produkten

Tekompaniet fanns med i den svenska paviljongen på Biofach 2023. Tyskland är Europas största temarknad och att slå sig in där verkar inte helt enkelt.
Håkan

Plastpåseskatten försvinner vid nyår

Vid nyår försvinner skatten på plastpåsar som infördes år 2020 enligt SD.
plast-skatt-utvaldx