Hållbar mat i fokus för nya mässan Nordic Food Industry

PUBLICERAD: 25 april 2019
UPPDATERAD: 21 februari


Hållbar livsmedelsproduktion står i fokus för Nordic Food Industry som får premiär på Svenska Mässan i Göteborg 5–6 november.

”Vi vill visa hur livsmedelsindustrin kan producera mat på ett mer hållbart sätt, vi vill visa upp konkreta lösningar och innovationer, det påverkar ju oss alla som konsumenter, säger Annika Persson, affärsutvecklare på Svenska Mässan, som lanserar den helt nya mötesplatsen Nordic Food Industry.

Nordic Food Industry har ambitionen att lyfta fram ny forskning och utveckling på området, bland annat kring hur man kan höja näringsvärden i maten, minska energiförbrukningen, producera smart och använda smartare förpackningar. Samtidigt blir mässan en del i ett större samarbete med en rad aktörer, där den ”gröna tråden” är hållbarhet, med tonvikt på hållbar mat och hållbara livsmedel.

Till exempel utdelas Göteborgs Stads miljöpris WIN WIN Gothenburg Sustainability Award på Göteborgsoperan den 31 oktober. Det går i år till en aktör – än så länge hemlig – med en direkt koppling till hållbar mat.

Andra delar i projektet är Framtidsveckan i Göteborg i Studiefrämjandets regi, som i år fokuserar på hållbar mat, och Act Sustainable, hållbarhetsveckan för studenter, där bland annat Göteborgs Universitet och Chalmers är partners.

Annika Persson hoppas på att samarbetet ska få stort genomslag:

”Vi marknadsför initiativen tillsammans och tänker exponera varandra på de olika mötesplatserna, för att informera om vad som sker på olika ställen. Tanken är att tillsammans kunna ge hållbarhetsfrågorna ett ordentligt lyft.”

”Startskottet går i år, men vår förhoppning är att projektet ska bli återkommande, få fler partners och bli ännu större. Från mässans sida har vi en tydlig ambition: vi vill föra de här frågorna vidare ut i samhället och göra dem mer tillgängliga för alla människor.”

Läs mer om Nordic Food Industry

Senaste nytt

DelMat AB har en ny ägare

Färdigmatsföretaget DelMat AB i Hällefors har förvärvats av Sid Roject AB, som ägs av Peter Johansson.
Peter_Johansson_V2A2059

Ny ordförande för Kooperativa Förbundet

Kerstin Wallentin valdes till ny ordförande för KF vid årsstämman 23 april. Hon efterträder Lars Ericsson.
coop (kopia)

Mondelēz Sveriges chokladprodukter krymper

Mondelēz Sverige minskar vikten på ett antal produkter för varumärkena Marabou, Daim, Aladdin och Paradis.
25_6555_Marabou_Mjolkchoklad_160g_bar

Rekorddåliga matvanor i Gen Z

Unga svenskar har alarmerande osunda matvanor, enligt en ny undersökning från Picadeli.
Picadeli 1

Läs vidare

Ridderheims byter design på hela sortimentet

Under hösten har Ridderheims inläggningar och plockbrickor fått ny design. Nu övergår även Ridderheims ölkorv till den nya designen.
ridder0

Biofach 2023: Eko-Portalen hittar de ekologiska produkterna

Vem gör vad när det kommer till ekologiska livsmedel i Sverige? Hur man tar reda på det visade Organic Sweden i den svenska paviljongen på Biofach 2023.
Kolbjörnx

Biofach 2023: Tekompaniet är mer än bara produkten

Tekompaniet fanns med i den svenska paviljongen på Biofach 2023. Tyskland är Europas största temarknad och att slå sig in där verkar inte helt enkelt.
Håkan

Plastpåseskatten försvinner vid nyår

Vid nyår försvinner skatten på plastpåsar som infördes år 2020 enligt SD.
plast-skatt-utvaldx