Rabatt på kaffe ska minska antalet engångsmuggar

PUBLICERAD: 23 april 2019
UPPDATERAD: 21 februari

Johanna Ragnartz, Håll Sverige Rent, och Mariette Kristenson, Reitan Convenience Sweden.

Nu kan alla som tar med sig en egen mugg få tre kronor i rabatt på kaffe hos Pressbyrån – och snart även hos 7-Eleven. Kampanjen är ett samarbete med Håll Sverige Rent och målet är att minska förbrukningen av engångsmuggar med en halv miljon redan under första året.

”Användningen av engångsmuggar har på kort tid exploderat, vilket vi tydligt ser när vi är ute och plockar skräp i naturen och på stränder. Därför har vi tagit initiativ till kampanjen ”Hejdå engångsmugg”. Genom att använda flergångsmuggar kan alla bidra till att spara både pengar och miljön”, säger Johanna Ragnartz, VD på stiftelsen Håll Sverige Rent.

Pressbyrån och 7-Eleven är de första butikskedjorna att ansluta sig till kampanjen. Kunder som har med sig en egen mugg kommer att få 3 kronors rabatt på kaffe och övrig varm dryck, med start den 22 april hos Pressbyrån och den 6 maj hos 7-Eleven. Målet är att minska antalet engångsmuggar hos de båda butikskedjorna med 5 procent, vilket motsvarar omkring en halv miljon engångsmuggar redan under första året.

”Vi finns på många orter i Sverige och via våra butiker når vi en stor andel av svenskarna. Med vårens kampanj och införandet av en rabatt till dem som har egen mugg kan vi vara med och förändra ett beteende och tillsammans med kunderna göra något bra för miljön”, säger Mariette Kristenson, VD för Reitan Convenience Sweden, som driver Pressbyrån och 7-Eleven.

Tidigare i år fattade EU beslut om det så kallade engångsplastdirektivet, som innebär förbud mot vissa engångsartiklar av plast och minskning av vissa. Direktivet ställer också krav på förbättrade insamlingssystem och att producenterna tar ansvar för att informera om nedskräpning i förebyggande syfte. Håll Sverige Rents kampanj ”Hejdå engångsmugg” syftar till att minska användningen av muggar och andra engångsartiklar.

Senaste nytt

Fruktstund ökade elevers koncentration

Barn som fick frukt i skolan blev mer koncentrerade och engagerade – det visar Icas fruktexperiment.
icafrukt

Nytt samarbete om fossilfri mineralgödsel

Lantmännen och Arla har tecknat ett avtal om fossilfri mineralgödsel, som ska minska lantbrukets klimatavtryck.
mineralgödsel

BUBS lanseras på den amerikanska marknaden

Orkla Snacks lanserar godisvarumärket BUBS på den amerikanska marknaden under hösten 2025.
Bubs i godisskål

Ärtbaserad 2-i-1-produkt för matlagning och vispning

Sproud 2-i-1 Cooking/Whipping är en ny växtbaserad matlagnings- och vispprodukt för både söta och salta rätter.
952b2f9454e770fa_org

Läs vidare

Packnews nr 5 - gratisläsning om Scanpack

Packnews nr 5 är en annorlunda utgåva ur flera aspekter. Tidningen finns bara i digitalt format, kan läsas kostnadsfritt och handlar enbart om Scanpack 2024.
Packnews-5_24-mailchimp-header

Ridderheims byter design på hela sortimentet

Under hösten har Ridderheims inläggningar och plockbrickor fått ny design. Nu övergår även Ridderheims ölkorv till den nya designen.
ridder0

Mindre växthusgaser med plastförpackningar än med alternativen

En ny brittisk rapport visar att de viktigaste alternativen till plastförpackningar "släpper ut mer växthusgaser" i de flesta fall.
co2

Konsumenterna föredrar pappersbaserade förpackningar

Den senaste konsumentenkäten Trend Tracker Survey 2023 från Two Sides Europe visar att konsumenter föredrar pappersbaserade förpackningar.
låda på transportx