Ica lanserar matappen Innit för smartare matlagning

PUBLICERAD: 17 april 2019
UPPDATERAD: 21 februari


Matappen Innit lanseras nu på den svenska marknaden i ett pilotprojekt tillsammans med Icas innovationshubb ICAx.

Med appen ”Innit med ICA” skapas en digital helhetsupplevelse i köket. Recepten i appen är uppbyggda genom moduler som kan komponeras ihop till tusentals måltidsförslag baserade på personliga smakpreferenser, allergier, aktivitetsnivå, med mera. Integrerat i hela matlagningsprocessen finns också filmer som steg för steg visar hur man lyckas i köket. Appen kommer inom kort även att vara kompatibel med uppkopplade ugnar, vilket möjliggör automatiskt justerad temperatur under hela tillagningstiden.

”Vi är bara i början av hur smarta kök kommer att utvecklas och se ut i framtiden. Ica är experter på mat och vi vill tidigt vara en del av denna utveckling för att identifiera hur vi kan vara relevanta för våra kunder när det gäller ny teknik och användarupplevelse. Vi vill göra det enkelt att laga bra mat och guida kunden hela vägen till att maten står på bordet”, säger Ariella Rotstein, Co-lead, på ICAx.

Initialt är samarbetet med Innit ett pilotprojekt för att utvärdera användningsområden och hur appen kan utvecklas och integreras med Icas egna recept, röststyrning och e-handeln framöver.

”Inom några år kommer det uppkopplade köket vara en naturlig del i många hem, då allt fler varor utöver ugnen blir uppkopplade i framtiden. Digitaliseringen kommer till exempel på sikt möjliggöra att kylen vet exakt när mjölken håller på att ta slut eller när broccolin bör ätas upp. Som mataktör tittar vi på flera olika utvecklingsmöjligheter och samarbetet med Innit är ett exempel”, säger Ariella Rotstein.

Corinne Avelines är ansvarig för Innit i Europa. Hon berättar att Sverige är det andra landet i Europa som man har valt att investera i.

”Vi ser det som en mycket spännande marknad då det finns både många early adopters och matintresserade här som vi hoppas kommer få användning av den uppkopplade matplattformen. Appen utvecklas hela tiden för att vara relevant för de marknader där vi är etablerade, till exempel är kulturella skillnader viktigt att ta hänsyn till. Tillsammans med Ica kan vi få insikt i vad just svenska konsumenterna gillar.”

Appen finns att ladda ner kostnadsfritt på Appstore eller Google playstore. Läs mer på ica.se/innit och på www.innit.com.

Läs vidare

Ridderheims byter design på hela sortimentet

Under hösten har Ridderheims inläggningar och plockbrickor fått ny design. Nu övergår även Ridderheims ölkorv till den nya designen.
ridder0

Biofach 2023: Eko-Portalen hittar de ekologiska produkterna

Vem gör vad när det kommer till ekologiska livsmedel i Sverige? Hur man tar reda på det visade Organic Sweden i den svenska paviljongen på Biofach 2023.
Kolbjörnx

Biofach 2023: Tekompaniet är mer än bara produkten

Tekompaniet fanns med i den svenska paviljongen på Biofach 2023. Tyskland är Europas största temarknad och att slå sig in där verkar inte helt enkelt.
Håkan

Plastpåseskatten försvinner vid nyår

Vid nyår försvinner skatten på plastpåsar som infördes år 2020 enligt SD.
plast-skatt-utvaldx

Senaste nytt

Kampanj ska öka konsumtionen av svenska ägg

Svenska Ägg inleder en flerårig marknadssatsning. Visionen är att alla som bor i Sverige ska äta minst ett ägg om dagen – och det ska vara svenskt.
Marie L Hogstadius

De kan vinna årets Sjömatspris

Skillingefisk-Impex, Guldhaven Pelagiska och Musselfabriken är finalister till Sjömatspriset 2025 som delas ut under Nordic Seafood Summit.
Nominerade_sjomatspriset

Coop ansluter till Lantmännens odlingsprogram

Coop ansluter Coop Havregryn till Klimat & Natur – Lantmännens odlingsprogram för Framtidens Jordbruk.
coop

Agtira stärker sin marknadsposition

Agtira blir medlem i Svenska Odlarlaget, en medlemsägd producentorganisation för växthusodlare i Sverige.
agtira vd