Fotografiska lanserar ett cirkulärt öl som ger eko

PUBLICERAD: 10 april 2019
UPPDATERAD: 21 februari


Fotografiska i Stockholm lanserar ölet Echo, som bland annat bryggs av överblivet surdegsbröd från restaurangen.

Enligt Fotografiskas zero waste-filosofi tas brödresterna i bageriet, restaurangen och kaféet tillvara och används till ölbryggning. Namnet Echo anspelar både på att råvarorna humle och malt är ekologiska och att ölet – som ett eko – kommer tillbaka då draven, som blir över från öltillverkningen, blir råvara till nytt bröd.

”Vår matfilosofi handlar om hållbar njutning så vi är väldigt glada över att nu kunna presentera en öl som bryggs med vårt hembakade överblivna bröd. Vi strävar alltid efter zero waste och ser spill som en ny råvara, dessutom använder vi hela råvaran och uppnår med det unika smaksensationer. Vilket är precis vad detta öl bjuder på, då brödresterna fungerar som en smakförstärkare”, säger Paul Svensson, matkreatör på Fotografiska.

Ölet beskrivs som en belgisk blond med fruktig smak och mild beska, som passar till många olika typer av mat. Echo kommer att finnas både på fat och flaska och serveras till en början i Fotografiskas restaurang, bar och kafé.

”Vi har tidigare experimenterat med att brygga öl med ett zero-waste tänk. Vi fastnade direkt för Fotografiskas idé att brygga ett öl på överblivet bröd som innebar både en rolig utmaning för oss brygg-tekniskt och en tankeställare för konsumenter som ligger helt rätt i tiden”, säger Chris Thurgeson, bryggmästare på Nya Carnegiebryggeriet.

Karl Skoog, CMO på Fotografiska, säger att Echo reflekterar hela tanken bakom Fotografiskas vision att bidra till en mer medveten värld:

”Detta är partnerskap när det är som bäst. Här blir bådas vår expertis till något större. Teamet på Nya Carnegiebryggeriet är fantastiska att jobba med och vi har samma drivkraft ”att inspirera till en mer medveten värld”. Allt detta ger mycket goda förutsättningar att ta fram nya innovativa produkter som skapar eko i framtiden.”

Läs vidare

Ridderheims byter design på hela sortimentet

Under hösten har Ridderheims inläggningar och plockbrickor fått ny design. Nu övergår även Ridderheims ölkorv till den nya designen.
ridder0

Biofach 2023: Eko-Portalen hittar de ekologiska produkterna

Vem gör vad när det kommer till ekologiska livsmedel i Sverige? Hur man tar reda på det visade Organic Sweden i den svenska paviljongen på Biofach 2023.
Kolbjörnx

Biofach 2023: Tekompaniet är mer än bara produkten

Tekompaniet fanns med i den svenska paviljongen på Biofach 2023. Tyskland är Europas största temarknad och att slå sig in där verkar inte helt enkelt.
Håkan

Plastpåseskatten försvinner vid nyår

Vid nyår försvinner skatten på plastpåsar som infördes år 2020 enligt SD.
plast-skatt-utvaldx

Senaste nytt

Coop ansluter till Lantmännens odlingsprogram

Coop ansluter Coop Havregryn till Klimat & Natur – Lantmännens odlingsprogram för Framtidens Jordbruk.
coop

Agtira stärker sin marknadsposition

Agtira blir medlem i Svenska Odlarlaget, en medlemsägd producentorganisation för växthusodlare i Sverige.
agtira vd

Första trendrapporten om svenskt öl

Hur ser framtiden ut för svenskt öl? Vilka trender präglar branschen 2025? Beernews presenterar Sveriges första trendrapport om öl.
Skärmavbild 2025-01-14 kl. 08.53.14

Consivo köper dansk livsmedelsdistributör

Consivo Group har förvärvat danska livsmedelsdistributören L’Italia Buona och kan nu erbjuda sina tjänster på alla fyra nordiska huvudmarknader.
Bild 1 Pasta