Kvinnor tänker mer på klimatet när de grillar än vad män gör

PUBLICERAD: 21 mars 2019
UPPDATERAD: 21 februari


Kvinnor ligger generellt långt före männen när det kommer till hållbara val vid grillen – men det är männen som grillar mest. Det visar ICA:s Grillrapport.

ICA:s Grillrapport visar att det råder stor skillnad mellan män och kvinnor när det kommer till hållbara val vid grillen. Kvinnor vill i större utsträckning än män grilla mer grönt, vego och ekologiskt samt minska på mängden kött.

”Ungefär tre av fyra kvinnor känner sig oroliga för klimatet och nästan lika många tror att det gör skillnad vilken mat vi väljer att lägga på grillen. Män oroar sig inte i samma utsträckning som kvinnorna, vilket är särskilt intressant med tanke på att det är just männen som oftast grillar i de svenska hushållen”, säger Maria Smith, chef hållbarhetsstrategi och utveckling på ICA Sverige.

För klimatet vore det alltså bättre om fler kvinnor övertog grillandet. Årets undersökning visar dock att det fortfarande är männen som står för det mesta grillandet – bara var tionde kvinna uppger att de oftast grillar i hushållet mot 74 procent av männen.

”Årets Grillrapport visar att vårt klimat faktiskt skulle må lite bättre om vi ger kvinnor större inflytande över vad som läggs på grillen. ICA vill inspirera till hållbar matglädje och uppmuntrar alla – oavsett kön – att tänka lite mer som kvinnorna i undersökningen när de grillar”, säger Lieslott Liljevik, trendanalytiker på ICA Sverige.

Det finns dock delar där kvinnor och män är överens i undersökningen. Både män och kvinnor värderar svenskt ursprung högre än att en vara är ekologisk. Om de tvingas välja föredrar 9 av 10 respondenter svenska råvaror framför ekologiska råvaror av utländskt ursprung.

Några resultat från undersökningen:

  • 74 % av männen uppger att de oftast grillar i deras hushåll, motsvarande siffra för kvinnorna är 11 %
  • Nästan tre av fyra (72 %) kvinnor är oroliga för klimatet, motsvarande siffra för männen är 56 %
  • 61 % av kvinnorna tror att det spelar roll för klimatet vilken mat vi väljer att grilla, jämfört med 44 % av männen.
  • 73 % av kvinnorna vill grilla mer grönsaker i år, mot 48 % av männen.
  • 47 % av kvinnorna vill grilla mindre kött i år, motsvarande siffra för männen är 27 %.
  • 46 % av kvinnorna uppger att de vill grilla mer vegetariska alternativ, jämfört med 25 % av männen.
  • Om de tvingas välja, föredrar 9 av 10 svenskar svenska råvaror före ekologiska av utländskt ursprung.
  • 79 % av grillande svenskar har inte använt en engångsgrill de senaste två åren. Sex av tio vill att engångsgrillar ska förbjudas.

Grillrapporten är baserad på en undersökning genomförd av Kantar Sifo bland 1 000 respondenter över 18 år, som bor tillsammans med minst en annan vuxen. Undersökningen gjordes mellan den 11 och 20 februari 2019

Ladda ner ICA:s Grillrapport

Senaste nytt

Mats Liedholm till FoodDrinkEuropes styrelse

Det är nu klart att Mats Liedholm, vd på Fazer Sverige, är med i styrelsen för branschorganisationen FoodDrinkEurope.
liedholm
Mats Liedholm till FoodDrinkEuropes styrelse

Frukost med smak av julkola eller pepparkaka?

Skånemejerier presenterar årets julprodukter: Nyheten Vaniljyoghurt med smak av julkola och den återkommande Pepparkaksfilen.
jul-lanseringar_16-9
Frukost med smak av julkola eller pepparkaka?

Trendbrott för norrländsk mjölkproduktion

Efter flera år av nedgång ser mjölkproduktionen i Norrland nu ut att ha vänt. "Ett trendbrott" konstaterar Norrmejerier.
_MG_
Trendbrott för norrländsk mjölkproduktion

Höstnyheter på PBX: Svampkaffe och insektssnacks

Pressbyrån PBX lanserar flera höstnyheter – från svampkaffe och kakaofria chokladkakor till insektsbaserat snacks.
PBX Nyheter
Höstnyheter på PBX: Svampkaffe och insektssnacks

Läs vidare

Ridderheims byter design på hela sortimentet

Under hösten har Ridderheims inläggningar och plockbrickor fått ny design. Nu övergår även Ridderheims ölkorv till den nya designen.
ridder0
Ridderheims byter design på hela sortimentet

Biofach 2023: Eko-Portalen hittar de ekologiska produkterna

Vem gör vad när det kommer till ekologiska livsmedel i Sverige? Hur man tar reda på det visade Organic Sweden i den svenska paviljongen på Biofach 2023.
Kolbjörnx
Biofach 2023: Eko-Portalen hittar de ekologiska produkterna

Biofach 2023: Tekompaniet är mer än bara produkten

Tekompaniet fanns med i den svenska paviljongen på Biofach 2023. Tyskland är Europas största temarknad och att slå sig in där verkar inte helt enkelt.
Håkan
Biofach 2023: Tekompaniet är mer än bara produkten

Plastpåseskatten försvinner vid nyår

Vid nyår försvinner skatten på plastpåsar som infördes år 2020 enligt SD.
plast-skatt-utvaldx
Plastpåseskatten försvinner vid nyår