Kvinnor tänker mer på klimatet när de grillar än vad män gör

PUBLICERAD: 21 mars 2019
UPPDATERAD: 21 februari


Kvinnor ligger generellt långt före männen när det kommer till hållbara val vid grillen – men det är männen som grillar mest. Det visar ICA:s Grillrapport.

ICA:s Grillrapport visar att det råder stor skillnad mellan män och kvinnor när det kommer till hållbara val vid grillen. Kvinnor vill i större utsträckning än män grilla mer grönt, vego och ekologiskt samt minska på mängden kött.

”Ungefär tre av fyra kvinnor känner sig oroliga för klimatet och nästan lika många tror att det gör skillnad vilken mat vi väljer att lägga på grillen. Män oroar sig inte i samma utsträckning som kvinnorna, vilket är särskilt intressant med tanke på att det är just männen som oftast grillar i de svenska hushållen”, säger Maria Smith, chef hållbarhetsstrategi och utveckling på ICA Sverige.

För klimatet vore det alltså bättre om fler kvinnor övertog grillandet. Årets undersökning visar dock att det fortfarande är männen som står för det mesta grillandet – bara var tionde kvinna uppger att de oftast grillar i hushållet mot 74 procent av männen.

”Årets Grillrapport visar att vårt klimat faktiskt skulle må lite bättre om vi ger kvinnor större inflytande över vad som läggs på grillen. ICA vill inspirera till hållbar matglädje och uppmuntrar alla – oavsett kön – att tänka lite mer som kvinnorna i undersökningen när de grillar”, säger Lieslott Liljevik, trendanalytiker på ICA Sverige.

Det finns dock delar där kvinnor och män är överens i undersökningen. Både män och kvinnor värderar svenskt ursprung högre än att en vara är ekologisk. Om de tvingas välja föredrar 9 av 10 respondenter svenska råvaror framför ekologiska råvaror av utländskt ursprung.

Några resultat från undersökningen:

  • 74 % av männen uppger att de oftast grillar i deras hushåll, motsvarande siffra för kvinnorna är 11 %
  • Nästan tre av fyra (72 %) kvinnor är oroliga för klimatet, motsvarande siffra för männen är 56 %
  • 61 % av kvinnorna tror att det spelar roll för klimatet vilken mat vi väljer att grilla, jämfört med 44 % av männen.
  • 73 % av kvinnorna vill grilla mer grönsaker i år, mot 48 % av männen.
  • 47 % av kvinnorna vill grilla mindre kött i år, motsvarande siffra för männen är 27 %.
  • 46 % av kvinnorna uppger att de vill grilla mer vegetariska alternativ, jämfört med 25 % av männen.
  • Om de tvingas välja, föredrar 9 av 10 svenskar svenska råvaror före ekologiska av utländskt ursprung.
  • 79 % av grillande svenskar har inte använt en engångsgrill de senaste två åren. Sex av tio vill att engångsgrillar ska förbjudas.

Grillrapporten är baserad på en undersökning genomförd av Kantar Sifo bland 1 000 respondenter över 18 år, som bor tillsammans med minst en annan vuxen. Undersökningen gjordes mellan den 11 och 20 februari 2019

Ladda ner ICA:s Grillrapport

Läs vidare

Ridderheims byter design på hela sortimentet

Under hösten har Ridderheims inläggningar och plockbrickor fått ny design. Nu övergår även Ridderheims ölkorv till den nya designen.
ridder0

Biofach 2023: Eko-Portalen hittar de ekologiska produkterna

Vem gör vad när det kommer till ekologiska livsmedel i Sverige? Hur man tar reda på det visade Organic Sweden i den svenska paviljongen på Biofach 2023.
Kolbjörnx

Biofach 2023: Tekompaniet är mer än bara produkten

Tekompaniet fanns med i den svenska paviljongen på Biofach 2023. Tyskland är Europas största temarknad och att slå sig in där verkar inte helt enkelt.
Håkan

Plastpåseskatten försvinner vid nyår

Vid nyår försvinner skatten på plastpåsar som infördes år 2020 enligt SD.
plast-skatt-utvaldx

Senaste nytt

Här är finalisterna till årets matbluff 2024

Fem finalister har utsetts till antipriset Årets matbluff 2024. Nu ska "vinnaren" röstas fram av svenska folket.
matbluff

Oväntade smaklanseringar från Gårdschips

Gårdschips lanserar tre nya, oväntade smakkombinationer: Gin & Tonic, Raspberry Sour samt Chili Cheese.
News-GC

Carlsberg Sverige ny partner till Schweppes

Carlsberg Sverige har ingått ett partnerskap med Schweppes. Det innebär ett av de största tillskotten till Carlsberg Sveriges portfölj på över 15 år.
Unknown

Arvid Nordquists säkerställer fossilfria sjötransporter

Arvid Nordquist inför fossilfria sjötransporter i samarbete med logistikföretaget Scanlog.
Namnlös design (53)