Den 14 mars lanserar Max Burgers en veganmärkning på elva produkter. Märkningen har tagits fram i samarbete med Djurens Rätt, som har gått igenom ingredienser och tillagningsrutiner.
”Vi vill göra det så enkelt som möjligt för våra gäster att göra medvetna val, det här är ytterligare ett steg i den riktningen. Vår resa från att testa falafelburgare för elva år sedan till idag där vi kan veganmärka hela elva produkter har varit otroligt spännande. Målet om att 50 procent av våra sålda måltider ska vara annat än rött kött år 2022 känns närmre än någonsin”, säger Christoffer Bergfors, vice koncernchef på Max Burgers.
Totalt är det elva produkter som veganmärks. I samband med märkningen genomförs också vissa förändringar. Crispy No Chicken serveras till exempel med Max egen äggfria majonnäs som standard för att bli en helt vegansk måltid.
Märkningen görs i samarbete med den oberoende organisationen Djurens Rätt, som tillsammans med Max har gått igenom ingredienser och tillagningsrutiner för att säkerställa veganmärkningen.
”Den gröna omställningen i restaurangbranschen är så viktig. Genom att använda veganmärkningen går Max i bräschen för sin bransch, och vi måste våga för att vinna vissa gånger. Det är inte bara konsumenter som bär ansvar, företag har en stor roll i arbetet till ett mer växtbaserat utbud, säger Nathalie Söderström, som är ansvarig för företagsrelationer på Djurens Rätt.
Märkningen kommer att finnas på menyer och produkter från och med den 14 mars 2019. Följande produkter/menyer kommer att få märkningen:
BBQ Sandwich
Crispy Nuggets
Crispy No Chicken
Veggie Burger (Maxbox)
Dreamshake
Vegansk Lyxshake
Dippsåser: Sriracha-ketchup, BBQ, Sweet Mustard, Max egen äggfria majonnäs samt Sweet & Sour.