Konsumenterna vill veta vad alkoholdrycker innehåller

PUBLICERAD: 7 mars 2019
UPPDATERAD: 21 februari

|

Konsumentföreningen Äkta vara har startat en namninsamling för att få EU att införa krav på ingrediensförteckningar på öl, vin och sprit. Nu är tanken att kampanjen ”In Vino Veritas” ska spridas till övriga EU-länder.

Äkta varas verksamhetsledare Björn Bernhardson förklarar varför det inte behövs någon ingrediensförteckning på alkoholhaltiga drycker:

”Allt beror på att EU 1979 inte lyckades besluta om hur märkningsreglerna för drycker med mer än 1,2 volymprocent alkohol i skulle se ut. Och sedan dess har man låtit saken bero. De senaste åren har dock Europaparlamentet och konsumenter runt om i Europa drivit på för att EU-kommissionen ska se över alkoholdryckernas undantag från märkning.”

2017 medgav kommissionen att det saknas ”objektiva skäl” som motiverar avsaknaden av uppgifter om ingredienser och näringsinformation på alkoholhaltiga drycker, men istället för att ta bort undantaget beslutade man att ge alkoholindustrin i uppdrag att själv bestämma hur märkningen skulle se ut. Branschens förslag är dock långt i från acceptabelt, eftersom det innehåller en rad nya undantag som i princip innebär att de fortsatt ska slippa deklarera ingredienserna (läs mer här).

”Kommissionen överväger just nu om de ska acceptera branschens förslag. Det måste vi stoppa. Det är inte rimligt att det ska vara upp till tillverkarna att bestämma vad som ska deklareras”, säger Björn Bernhardson.

”Det nuvarande undantaget är både ologiskt och oacceptabelt. Därför kräver vi att EU-kommissionen snarast tar bort det och inför krav på ingrediensförteckningar även på alkoholdrycker.”

Förhoppningen är att namninsamlingen, som går under namnet In Vino Veritas, ska sprida sig till andra länder i EU och att konsumentorganisationer runt om i Europa ska ställa sig bakom kampanjen. Hittills har Sveriges Konsumenter och Vi Konsumenter ställt sig bakom kampanjen.

Läs vidare

Ridderheims byter design på hela sortimentet

Under hösten har Ridderheims inläggningar och plockbrickor fått ny design. Nu övergår även Ridderheims ölkorv till den nya designen.
ridder0

Biofach 2023: Eko-Portalen hittar de ekologiska produkterna

Vem gör vad när det kommer till ekologiska livsmedel i Sverige? Hur man tar reda på det visade Organic Sweden i den svenska paviljongen på Biofach 2023.
Kolbjörnx

Biofach 2023: Tekompaniet är mer än bara produkten

Tekompaniet fanns med i den svenska paviljongen på Biofach 2023. Tyskland är Europas största temarknad och att slå sig in där verkar inte helt enkelt.
Håkan

Plastpåseskatten försvinner vid nyår

Vid nyår försvinner skatten på plastpåsar som infördes år 2020 enligt SD.
plast-skatt-utvaldx

Senaste nytt

Kampanj ska öka konsumtionen av svenska ägg

Svenska Ägg inleder en flerårig marknadssatsning. Visionen är att alla som bor i Sverige ska äta minst ett ägg om dagen – och det ska vara svenskt.
Marie L Hogstadius

De kan vinna Sjömatspriset 2025

Skillingefisk-Impex, Guldhaven Pelagiska och Musselfabriken är finalister till Sjömatspriset 2025 som delas ut under Nordic Seafood Summit.
Nominerade_sjomatspriset

Coop ansluter till Lantmännens odlingsprogram

Coop ansluter Coop Havregryn till Klimat & Natur – Lantmännens odlingsprogram för Framtidens Jordbruk.
coop

Agtira stärker sin marknadsposition

Agtira blir medlem i Svenska Odlarlaget, en medlemsägd producentorganisation för växthusodlare i Sverige.
agtira vd