Nestlé först att använda SIG:s koncept med sugrör av papper

PUBLICERAD: 4 mars 2019
UPPDATERAD: 21 februari
Sugrör av plast är omdiskuterade. Papper är ett alternativ.

Schweiziska förpackningskoncernen SIG har utvecklat en kartongförpackning för drycker som är försedd med ett integrerat sugrör av papper. Livsmedelsjätten Nestlé blir första kund att använda konceptet, som SIG säger är det första i sitt slag.

SIG skriver i ett pressmeddelande att man inte själva tillverkar de pappersbaserade sugrören utan köper in dessa från en icke namngiven producent. Däremot har SIG haft ett nära samarbete med sugrörstillverkaren för att utveckla ett papperssugrör, som är tillräckligt stadigt för att kunna penetrera det lilla folieförslutna hål i dryckesförpackningen, där sugröret ska föras ner.

”Vi såg det här som ett tillfälle att ta itu med den oro som finns kring marin nedskräpning av plastavfall och erbjuda våra kunder mervärde genom att möta kraven från konsumenter och myndigheter att fasa ut sugrör av plast”, säger Markus Boehm, marknadschef på SIG.

I pressmeddelandet skriver SIG också att globala livsmedelkoncernen Nestlé blir första kund att använda sig av dryckesförpackningen med papperssugröret.

”Vi engagerar oss för att förbättra miljöprestandan hos våra förpackningar och där ingår att ta itu med problemen med användandet av engångsprodukter i plast. Vi söker effektiva, skalbara lösningar och SIG:s dryckesförpackning med papperssugrör har potential att möta det behovet”, säger Michael Schwan, tillverkningschef hos Nestlé.

Enligt uppgift har Nestlé redan genomfört lyckade tester med den nya SIG-förpackningen i Dominikanska Republiken och en bredare lansering av förpackningen beräknas ske under första kvartalet i år.

Senaste nytt

Fördubblade investeringar i alternativa proteiner

Under 2024 ökade investeringarna i alternativa proteiner med mer än 120 procent, enligt en ny analys från Good Food Institute Europe.
IsmaelB_GFI Europe

Klassisk ost har blivit en global succé

Keso har fått ett nytt uppsving på marknaden, drivet av sociala medier och nya konsumtionsmönster.
pexels-shkrabaanthony-4397312

Stor minskning av tillsatt socker i svensk läsk

Sedan 2019 har svenska bryggerier minskat mängden tillsatt socker i läsk med i genomsnitt 36 procent per liter.
Sockeråtagandet_1_A

Heta och fruktiga nyheter från Cloetta

Cloetta lanserar två nyheter i begränsad upplaga samt nya tolkningar av Malacos klassiker.
cloetta

Läs vidare

Ridderheims byter design på hela sortimentet

Under hösten har Ridderheims inläggningar och plockbrickor fått ny design. Nu övergår även Ridderheims ölkorv till den nya designen.
ridder0

Biofach 2023: Eko-Portalen hittar de ekologiska produkterna

Vem gör vad när det kommer till ekologiska livsmedel i Sverige? Hur man tar reda på det visade Organic Sweden i den svenska paviljongen på Biofach 2023.
Kolbjörnx

Biofach 2023: Tekompaniet är mer än bara produkten

Tekompaniet fanns med i den svenska paviljongen på Biofach 2023. Tyskland är Europas största temarknad och att slå sig in där verkar inte helt enkelt.
Håkan

Plastpåseskatten försvinner vid nyår

Vid nyår försvinner skatten på plastpåsar som infördes år 2020 enligt SD.
plast-skatt-utvaldx