Sweden Food Arena har utsett en verksamhetschef

PUBLICERAD: 26 februari 2019
UPPDATERAD: 21 februari

|Plantagon, som har bland annat startat en inomhusodling i DN-huset i Stockholm, har försatts i konkurs.

Nu står det klart att Marie Gidlund blir verksamhetsledare för Sweden Food Arena. Hon arbetar idag som näringslivsutvecklare i Umeå kommun och tillträder den 1 maj.

Sweden Food Arena lanserades i maj 2018 som en bred satsning för att driva forskning och innovation inom hela livsmedelskedjan. I dag ingår drygt 60 företag och organisationer i arenan, som är ett samverkansprojekt inom ramen för livsmedelsstrategin. Nu har en verksamhetsledare för arenan utsetts, vilket innebär att arbetet kan påbörjas fullt ut. Den 1 maj tillträder Marie Gidlund som ansvarig för att etablera och leda utvecklingsarbetet.

”Jag ser verkligen fram emot att få leda skapandet av en arena för forskning, innovation och utveckling för att stärka en av Sveriges största branscher, livsmedelsbranschen. Med livsmedel, primärproduktion och handel i världsklass kan vi öka vår självförsörjningsgrad nationellt, och öka exporten, vilket stärker Sverige som nation”, säger Marie Gidlund.

Hon är utbildad civilingenjör från Luleå Tekniska Universitet och har lång erfarenhet av näringslivsfrämjande arbete inom både stat och kommun men har även en bakgrund i livsmedelssektorn. Senast kommer hon från rollen som näringslivsutvecklare inom Umeå kommun, där hon bland annat har jobbat med att stärka industrin i regionen med fokus på forskning och affärsutveckling.

”Det är med stor tillfredställelse som jag och styrelsen nu tillkännager att Marie Gidlund rekryterats som verksamhetsledare för Sweden Food Arena. Maries erfarenhet, kompetens och driv kommer att vara en stor tillgång när vi nu skall börja etablera Arenan för fullt och börja göra skillnad”, säger Per Arfvidsson, styrelseordförande i Sweden Food Arena.

Följande personer ingår i styrelsen för Sweden Food Arena:
Per Arfvidsson, Lantmännen, ordförande
Håkan Björklund, Axfood
Karin Brynell, Svensk Dagligvaruhandel
Håkan Christensson, Lyckeby Culinar
Patrik Hansson, Arla Foods
Björn Hellman, Livsmedelsföretagen
Anders Holmestig, LRF
Malin Jennerholm, Orkla Confectionery & Snacks
Anna-Kajsa Lidell, Food for Progress
Anna Malmhake, The Absolut Company
Andreas Sbrodiglia, ICA

Läs mer om Sweden Food Arena här

Läs vidare

Biofach 2023: Eko-Portalen hittar de ekologiska produkterna

Vem gör vad när det kommer till ekologiska livsmedel i Sverige? Hur man tar reda på det visade Organic Sweden i den svenska paviljongen på Biofach 2023.
Kolbjörnx

Biofach 2023: Tekompaniet är mer än bara produkten

Tekompaniet fanns med i den svenska paviljongen på Biofach 2023. Tyskland är Europas största temarknad och att slå sig in där verkar inte helt enkelt.
Håkan

Plastpåseskatten försvinner vid nyår

Vid nyår försvinner skatten på plastpåsar som infördes år 2020 enligt SD.
plast-skatt-utvaldx

Biofach 2023: Nordic Soda Company kompletterar med gin

The Nordic Soda Company fanns på Biofach 2023 med avsikten att öka det utländska intresset för produkterna.
Nordicx

Senaste nytt

Kale Foods lanserar Juicy Marbles i Sverige

Kale Foods är distributör för Juicy Marbles växtbaserade produkteri Sverige.
IMG-4737

Axfoundation vinner Livsmedelspriset 2023

Livsmedelspriset 2023 går till Axfoundation som arbetar för ett mer hållbart samhälle.
Axfoundation_Livsmedelspriset_LivsmedelIFokus1024x768

Ny färdplan ska förena svenska livsmedelsföretag

”Det svenska handslaget för en hållbar livsmedelskedja” är en gemensam agenda för hela livsmedelsbranschen.
wwf

Arla kampanjar för fler hemsläp

Arla lanserar kampanjen ”Hemsläp” för att få fler restauranggäster att ta med sin överblivna mat hem.
Arla_Foodiebag_Webb_1