Carolines Kök uppmanar branschen att ta bort palmolja

PUBLICERAD: 18 februari 2019
UPPDATERAD: 21 februari

|Cecilia Arneving, VD på Carolines Kök.||

Färdigmatsproducenten Carolines Kök har fasat ut all palmolja ur sina produkter och uppmanar nu andra livsmedelsföretag att sluta använda palmolja.

”Det var utmanande och krångligt att eliminera palmoljan ur våra produkter, men det gick. Och vi har inte behövt höja priserna”, säger Cecilia Arneving, VD på Carolines Kök.

”Det finns i dag inte något system som fyller våra krav för hållbarhet och etik, därför har vi bestämt oss för att avstå från palmoljan och vi hoppas att vi kan inspirera våra kollegor i andra livsmedelsföretag att följa efter.”

Carolines Kök är en av Sveriges största leverantörer av färsk färdigmat. Under perioden oktober 2016 till september 2018 har företaget metodiskt fasat ut all palmolja ur produktionen. Beslutet grundar sig i att det, trots industrins och WWF:s RSPO-certifiering (Roundtable on Sustainable Palm Oil), inte finns ett säkert system för att försäkra sig om god hållbarhet och etik. I ett pressmeddelande skriver företaget att man har varit väl medveten om palmoljans positiva egenskaper och de arbetstillfällen den genererar i produktionsländerna, men att man också ser de stora nackdelarna som även finns hos den RSPO-certifierade palmoljan.

Cecilia Arneving säger att utmaningarna har varit stora, men att den allra sista delen nu är avslutad. Den gällde den mikroskopiska mängd palmolja som finns i de buljonger som företaget köpte in. När dessa ersattes var man tvungen att smaktesta och göra om recepten för alla rätter som innehåller buljong, eftersom den nya buljongen har annorlunda smakegenskaper.

”Nu är arbetet genomfört och vi ser med stolthet fram emot att få redovisa hur det här arbetet har gått till, att det är möjligt och att upplysa miljömedvetna konsumenter om att det finns palmoljefria alternativ. Och kanske viktigast, inspirera våra kollegor i andra livsmedelsföretag att följa efter”, säger Cecilia Arneving.

 

Läs vidare

Ridderheims byter design på hela sortimentet

Under hösten har Ridderheims inläggningar och plockbrickor fått ny design. Nu övergår även Ridderheims ölkorv till den nya designen.
ridder0

Biofach 2023: Eko-Portalen hittar de ekologiska produkterna

Vem gör vad när det kommer till ekologiska livsmedel i Sverige? Hur man tar reda på det visade Organic Sweden i den svenska paviljongen på Biofach 2023.
Kolbjörnx

Biofach 2023: Tekompaniet är mer än bara produkten

Tekompaniet fanns med i den svenska paviljongen på Biofach 2023. Tyskland är Europas största temarknad och att slå sig in där verkar inte helt enkelt.
Håkan

Plastpåseskatten försvinner vid nyår

Vid nyår försvinner skatten på plastpåsar som infördes år 2020 enligt SD.
plast-skatt-utvaldx

Senaste nytt

Framtidens livsmedelssystem stöttas med 10 miljoner

Lantmännens Forskningsstiftelse stöttar framtidens livsmedelssystem med 10 miljoner kronor.
annelie

GB:s glassnyheter: Klassiker med ny twist

GB:s säsongsnyheter innehåller bl a nya varianter av Magnum och Daimstrut samt en återlansering av klassikern Cornetto.
GB_Daim_Strawberry_825ml_v1

Norrmejerier lanserar produkter i hela Sverige

Norrmejerier gör flera av sina produkter tillgängliga i hela Sverige, till en början blir det ett utvalt sortiment av fil, yoghurt och ost.
NM_Rikslansering_2-serie_mockup

Lithells lanserar ätfärdig Kycklingfärs med linser

Lithells ätfärdiga Kycklingfärs med linser består av 50 procent kycklingfärs och 25 procent gröna linser.
Lithells_OOH_T1_04_57322_5050Färsbiffar_m_Rotsaksrattatouille_PrivatSektor