Tulips toppingförpackning blir grönare och smartare

PUBLICERAD: 27 januari 2019
UPPDATERAD: 21 februari


Livsmedelsföretaget Tulip Food Company har infört nya förpackningar till sin serie med toppingprodukter. Påsarna innehåller nu hälften så mycket plast, som tidigare och har dessutom försetts med en  smart återförslutningsfunktion  – allt för att minska matsvinnet, och underlätta för konsumenterna.

Företaget skriver i ett pressmeddelande att den nya mjuka påsen produktionsmässigt innebär ett rejält grönt kliv framåt, eftersom den tillverkas av väldigt lite material och plastanvändningen därmed reduceras med hälften. Den smarta förslutningen gör dessutom att förpackningen lätt kan återförslutas och sparas i kyl eller frys.

”Det är ett avsevärt mer miljövänligt val än tidigare. För konsumenten blir hela användningen mer praktisk, det blir lättare att dosera rätt mängd topping och spara resten i kyl eller frys, vilket minskar matsvinnet”, säger Gabriella Lysell, marknadschef på Tulip Food Company Sverige.

Det rör sig om fyra produkter som kommer att presenteras i nya smarta återförslutningsbara påsar: Rökt skinka, kokt skinka, kalkon och salami. Från och med vecka 6 finns de nya förpackningarna ute i butik.

 

 

Läs vidare

Biofach 2023: Eko-Portalen hittar de ekologiska produkterna

Vem gör vad när det kommer till ekologiska livsmedel i Sverige? Hur man tar reda på det visade Organic Sweden i den svenska paviljongen på Biofach 2023.
Kolbjörnx

Biofach 2023: Tekompaniet är mer än bara produkten

Tekompaniet fanns med i den svenska paviljongen på Biofach 2023. Tyskland är Europas största temarknad och att slå sig in där verkar inte helt enkelt.
Håkan

Plastpåseskatten försvinner vid nyår

Vid nyår försvinner skatten på plastpåsar som infördes år 2020 enligt SD.
plast-skatt-utvaldx

Biofach 2023: Nordic Soda Company kompletterar med gin

The Nordic Soda Company fanns på Biofach 2023 med avsikten att öka det utländska intresset för produkterna.
Nordicx

Senaste nytt

Ny färdplan ska förena svenska livsmedelsföretag

”Det svenska handslaget för en hållbar livsmedelskedja” är en gemensam agenda för hela livsmedelsbranschen.
wwf

Arla kampanjar för fler hemsläp

Arla lanserar kampanjen ”Hemsläp” för att få fler restauranggäster att ta med sin överblivna mat hem.
Arla_Foodiebag_Webb_1

Cirkulär förpackningslösning testas på Circle K

Circle K testar ett cirkulärt system, där kunderna erbjuds att låna matlådor och muggar för sin takeaway-mat.
DSC_2106HR (4)

Spendrups ska börja återvinna kolsyra

Spendrups investerar 23 miljoner kronor i en anläggning för återvinning av kolsyra.
Bild på kolsyreanläggning till prm 230206