Livsmedelsföretag behöver hjälp med klimatanpassning

PUBLICERAD: 18 december 2018
UPPDATERAD: 21 februari


Under hösten har Livsmedelsverket genomfört en undersökning om klimatanpassning i livsmedelsföretag som en del av pilotprojektet Klimatanpassa limpan. 

55 företag från olika branscher och fem branschorganisationer besvarade frågor om hur de ser på klimatförändringarna, vilka konsekvenser klimatförändringarna kan ha för deras verksamheter, hur de arbetar med klimatanpassning samt vilket stöd de behöver från Livsmedelsverket för att komma vidare i arbetet med klimatanpassning.

Resultaten visar att företagen ser klimatförändringarna som ett hot, framför allt bedömer företagen och branschorganisationerna att tillgången och kvaliteten på råvaror och insatsvaror kan försämras. Det finns behov av stöd från Livsmedelsverket för att företagen ska komma vidare i sitt arbete. Företagen upplever att de behöver mer kunskap om hur livsmedelssektorn påverkas av ett förändrat klimat samt verktyg för att hitta och prioritera åtgärder.

Resultat från undersökningen: Hur kan klimatförändringarna påverka livsmedelsföretag och hur kan Livsmedelsverket stödja klimatanpassning?

 

 

Läs vidare

Ridderheims byter design på hela sortimentet

Under hösten har Ridderheims inläggningar och plockbrickor fått ny design. Nu övergår även Ridderheims ölkorv till den nya designen.
ridder0

Biofach 2023: Eko-Portalen hittar de ekologiska produkterna

Vem gör vad när det kommer till ekologiska livsmedel i Sverige? Hur man tar reda på det visade Organic Sweden i den svenska paviljongen på Biofach 2023.
Kolbjörnx

Biofach 2023: Tekompaniet är mer än bara produkten

Tekompaniet fanns med i den svenska paviljongen på Biofach 2023. Tyskland är Europas största temarknad och att slå sig in där verkar inte helt enkelt.
Håkan

Plastpåseskatten försvinner vid nyår

Vid nyår försvinner skatten på plastpåsar som infördes år 2020 enligt SD.
plast-skatt-utvaldx

Senaste nytt

Här är finalisterna till årets matbluff 2024

Fem finalister har utsetts till antipriset Årets matbluff 2024. Nu ska "vinnaren" röstas fram av svenska folket.
matbluff

Oväntade smaklanseringar från Gårdschips

Gårdschips lanserar tre nya, oväntade smakkombinationer: Gin & Tonic, Raspberry Sour samt Chili Cheese.
News-GC

Carlsberg Sverige ny partner till Schweppes

Carlsberg Sverige har ingått ett partnerskap med Schweppes. Det innebär ett av de största tillskotten till Carlsberg Sveriges portfölj på över 15 år.
Unknown

Arvid Nordquists säkerställer fossilfria sjötransporter

Arvid Nordquist inför fossilfria sjötransporter i samarbete med logistikföretaget Scanlog.
Namnlös design (53)