Gårdsfisk vill bidra till att det blir mer ål i haven 

PUBLICERAD: 9 december 2018
UPPDATERAD: 21 februari


Gårdsfisk tog fram den rökta ålmalen 2016 som ett alternativ till ål på julbordet. Utöver att ålmal är ett hållbart fiskalternativ, sätter Gårdsfisk av kostnaden för en karantäniserad ål för varje såld förpackning av varmrökt Clarias under november och december i syfte att stärka ålbeståndet. Planen är att ålen ska sättas ut i samband med ett öppet hus på gården utanför Tollarp i maj 2019.

Gårdsfisk föder bland annat upp Clarias eller afrikansk ålmal, som är den svenska handelsbeteckningen. Det är en halvfet fisk som röks på ett traditionellt ålrökeri, så kanske är det inte så konstigt att ålreferensen kommer upp. 

”Mmm, det smakar som ål! Men inte lika fet! Det är en vanlig kommentar när Gårdsfisk ordnar provsmakningar”, berättar Johan Ljungquist, VD och grundare av Gårdsfisk.

I Sverige sätts det ut yngel av den akut hotade ålen för mer än fem miljoner kronor varje år som en del i den nationella ålförvaltningsplanen, berättar Johan Wagnström, fiskeridirektör med ansvar för ålutsättningarna. Andra delar är att undanröja vandringshinder och minska fisket. Ålyngel köps in från områden i Europa där det fortfarande finns lokala överskott och sätts ut i bland annat Sverige, där de karantäniseras innan utsättning. Att man sprider de lokala överskotten bidrar till högre överlevnad. Ungefär 10-20 procent av de ålar som sätts ut tror man överlever till lekmogen ålder. Gårdsfisk hade hand om den nationella ålkarantänen under 2017.

”Jag bor på ålakusten i Skåne och ålen är en viktig del av kulturarvet här, det gör att vi har haft det med oss från början, att fisken av många också anses lite lik gör kopplingen naturlig. Vi finns för att vi bryr oss om haven. Vår vision är hav i balans. Det finns många sätt att bidra till visionen, vårt bidrag är primärt att producera fisk, så att de vilda bestånden får återhämtning, men kan vi också bidra med att det blir just mer ål i haven igen så gör vi gärna det, säger Johan Ljungqvist. 

Afrikansk ålmal, Clarias gariepinus eller catfish på engelska, är en vanlig matfisk globalt, som föds upp i stora delar av världen för att den växer fort, är allätande och tålig. Eftersom den kan andas vid ytan blir den till exempel inte känslig för syrebrist.

”Vi hoppas se den på varje julbord som ett fiskalternativ till både ål som är utrotningshotad och odlad lax som har sina miljöproblem. Det blir en dubbel vinst, vi ”sparar” fisk i haven, äter gott och så ser vi till att det blir mer fisk i kommande utsättning efter det. Vi vill rädda haven en tugga i taget. Den passar på knäckebrödet, med potatisen i sallad, ja som vilken rökt fisk som helst”, säger Johan Ljungquist.

 

 

Läs vidare

Ridderheims byter design på hela sortimentet

Under hösten har Ridderheims inläggningar och plockbrickor fått ny design. Nu övergår även Ridderheims ölkorv till den nya designen.
ridder0

Biofach 2023: Eko-Portalen hittar de ekologiska produkterna

Vem gör vad när det kommer till ekologiska livsmedel i Sverige? Hur man tar reda på det visade Organic Sweden i den svenska paviljongen på Biofach 2023.
Kolbjörnx

Biofach 2023: Tekompaniet är mer än bara produkten

Tekompaniet fanns med i den svenska paviljongen på Biofach 2023. Tyskland är Europas största temarknad och att slå sig in där verkar inte helt enkelt.
Håkan

Plastpåseskatten försvinner vid nyår

Vid nyår försvinner skatten på plastpåsar som infördes år 2020 enligt SD.
plast-skatt-utvaldx

Senaste nytt

Coop ansluter till Lantmännens odlingsprogram

Coop ansluter Coop Havregryn till Klimat & Natur – Lantmännens odlingsprogram för Framtidens Jordbruk.
coop

Agtira stärker sin marknadsposition

Agtira blir medlem i Svenska Odlarlaget, en medlemsägd producentorganisation för växthusodlare i Sverige.
agtira vd

Första trendrapporten om svenskt öl

Hur ser framtiden ut för svenskt öl? Vilka trender präglar branschen 2025? Beernews presenterar Sveriges första trendrapport om öl.
Skärmavbild 2025-01-14 kl. 08.53.14

Consivo köper dansk livsmedelsdistributör

Consivo Group har förvärvat danska livsmedelsdistributören L’Italia Buona och kan nu erbjuda sina tjänster på alla fyra nordiska huvudmarknader.
Bild 1 Pasta