Digital guide ska underlätta starten av livsmedelsföretag

PUBLICERAD: 3 december 2018
UPPDATERAD: 21 februari


Digitala guider ska göra det enklare att starta livsmedelsföretag. Först ut är en guide för biodlar- och honungsbranschen, nästa år kommer en för vattenbruksföretag. Planen är att fler branscher ska läggas till i tjänsten. Guiderna tas fram i ett samarbete mellan Jordbruksverket, Tillväxtverket och Livsmedelsverket.

Guiderna finns på portalen verksamt.se, som samlar alla de myndighetskontakter som behövs för att starta företag.

”Det här är två pilotbranscher som är en sorts motvikter. Biodlar- och honungsbranschen är ganska enkel att starta företag inom, medan det för vattenbruk kan krävas över 40 olika tillstånd. Nästa år ska vi kartlägga hur vi kan skala upp guidestöd och tjänster så att fler branscher inom livsmedelskedjan kan inkluderas i lösningen på ett effektivt sätt”, säger Anne Hansson, som är uppdragsledare för Smartare livsmedelskedja – digitalt först.

Den stora vinsten är att man som företagare, dels slipper vara rädd för att missa någon information eller något tillstånd, dels att man har allt samlat och får en bra överblick utan att behöva leta sig fram på olika myndigheters webbplatser.

”Man fyller helt enkelt i vissa kriterier och får en sammanställning på det man behöver göra för att kunna starta sitt företag”, säger Anne Hansson.

Inom ramen för den svenska livsmedelsstrategin jobbar Jordbruksverket med digitalisering på flera områden för att skapa möjligheter till en smartare vardag för lantbruksföretagen. Bland annat kommer djurskyddskontroller att göras mobila, där kontrollanter från länsstyrelserna blir användare av den nya lösningen. En annan del är att göra mer data från Jordbruksverket tillgängligt på öppnadata.se, för att uppmuntra till framåtdrivande lösningar där data kan omvandlas till användbara tjänster. 

 

 

Läs vidare

Ridderheims byter design på hela sortimentet

Under hösten har Ridderheims inläggningar och plockbrickor fått ny design. Nu övergår även Ridderheims ölkorv till den nya designen.
ridder0

Biofach 2023: Eko-Portalen hittar de ekologiska produkterna

Vem gör vad när det kommer till ekologiska livsmedel i Sverige? Hur man tar reda på det visade Organic Sweden i den svenska paviljongen på Biofach 2023.
Kolbjörnx

Biofach 2023: Tekompaniet är mer än bara produkten

Tekompaniet fanns med i den svenska paviljongen på Biofach 2023. Tyskland är Europas största temarknad och att slå sig in där verkar inte helt enkelt.
Håkan

Plastpåseskatten försvinner vid nyår

Vid nyår försvinner skatten på plastpåsar som infördes år 2020 enligt SD.
plast-skatt-utvaldx

Senaste nytt

Arlas Keso-mejeri nu helt fossilfritt

Arla i Falkenberg har bytt naturgas mot flisbaserad fjärrvärme och anläggningen är nu helt fossilfri.
5c03efc3-64bc-4420-81ed-0c07cae30c01-w_960

Ökad försäljning av frukt och grönsaker under 2024

Försäljningen av frukt och grönsaker ökade med 4,5 procent under 2024, jämfört med året innan, visar Dagligvaruindex Frukt & Grönt.
2c0510f8-96a3-4549-9482-05415a6a1b7e-w_960

Ökat fokus på Nyckelhålsmärkta produkter

Livsmedelsverket och livsmedelsbranschen gör en gemensam satsning på att lyfta fram Nyckelhålsmärkningen under januari.
Skärmavbild 2025-01-17 kl. 11.03.18

Ny kärlekskollektion från Lakrids By Bülow

Det danska gourmetlakritsföretaget Lakrids By Bülow lanserar LOVE-kollektion med fyra av sina mest populära smaker.
eyJwYXRoIjoibGFrcmlkcy1ieS1idWVsb3dcL2ZpbGVcL21NVkJUZFJpZzFycjFLYVpmMlNULmpwZyJ9_lakrids-by-buelow_jONL2iErCw546WiEQssXZFoNENODYn7EO2fkPewE8Fc