Lidl ska minska matsvinnet med konceptet "Ta vara på"

PUBLICERAD: 29 november 2018
UPPDATERAD: 21 februari


För att öka takten i matsvinnsarbete presenterar Lidl Sverige det nya konceptet Ta vara på och sätter samtidigt målet att matsvinnet i butiker och lager ska halveras till år 2025. 

Som en del i satsningen ”Ta vara på – för planet och plånbok” startar Lidl ett testprojekt i fyra butiker i Spånga, Ekerö, Flemingsberg respektive Enskede, som innebär att lådor med fullt ätbara frukter och grönsaker säljs till ett reducerat pris. I lådorna finns dels frukt och grönt från nät och förpackningar där oätlig frukt och grönt plockats bort, dels produkter som inte kan säljas till ordinarie pris på grund av exempelvis skönhetsfläckar, stötmärken eller för att de är mogna att ätas samma dag. 

”Som företag och livsmedelskedja har vi på Lidl ett stort ansvar att agera för att minska matsvinnet. Därför sätter vi nu tuffa mål om att halvera matsvinnet i butiker och lager till 2025. De nya initiativen i butik är två av åtgärderna där vi ser stora möjligheter att påverka våra kunder att göra enkla, hållbara val. Jag hoppas att vi samtidigt kan inspirera andra att öka takten i sitt arbete för att minska matsvinnet”, säger Miriam Thunborg, Hållbarhetschef på Lidl Sverige.

Sedan tidigare har Lidls kunder haft möjlighet att ta vara på mat som närmar sig sista förbrukningsdag eller bäst före-datum till 30 procents rabatt. I butikstestet ingår även en ytterligare prissänkning med 30–90 procent på varor med ”superkort datum”, det vill säga samma dag som bäst före-datum går ut. 

”Lidl vill också bidra till ökad medvetenhet när det gäller datummärkningen genom information om att varor med bäst före-datum kan ätas så länge varan luktar, smakar och ser ok ut. Vi jobbar för att ingen mat ska slängas i våra butiker, och vi uppmanar våra kunder att göra likadant hemma”, säger Miriam Thunborg. 

Lidl jobbar på flera fronter för att minska matsvinn och har en affärsmodell med effektiva processer i alla led. Två fullsortimentscentrallager förser butikerna med en leverans per butik och dag, vilket innebär att butikerna inte behöver ha något varulager. 

Mat som inte säljs tas vara på genom donationssamarbeten med hjälporganisationer som exempelvis Allwin. I dagsläget finns regionala och lokala samarbeten i 40 procent av butikerna. Lidls nya målsättning är att samtliga butiker ska ha ingått donationssamarbeten 2025. 

 

 

Läs vidare

Ridderheims byter design på hela sortimentet

Under hösten har Ridderheims inläggningar och plockbrickor fått ny design. Nu övergår även Ridderheims ölkorv till den nya designen.
ridder0

Biofach 2023: Eko-Portalen hittar de ekologiska produkterna

Vem gör vad när det kommer till ekologiska livsmedel i Sverige? Hur man tar reda på det visade Organic Sweden i den svenska paviljongen på Biofach 2023.
Kolbjörnx

Biofach 2023: Tekompaniet är mer än bara produkten

Tekompaniet fanns med i den svenska paviljongen på Biofach 2023. Tyskland är Europas största temarknad och att slå sig in där verkar inte helt enkelt.
Håkan

Plastpåseskatten försvinner vid nyår

Vid nyår försvinner skatten på plastpåsar som infördes år 2020 enligt SD.
plast-skatt-utvaldx

Senaste nytt

Kampanj ska öka konsumtionen av svenska ägg

Svenska Ägg inleder en flerårig marknadssatsning. Visionen är att alla som bor i Sverige ska äta minst ett ägg om dagen – och det ska vara svenskt.
Marie L Hogstadius

De kan vinna årets Sjömatspris

Skillingefisk-Impex, Guldhaven Pelagiska och Musselfabriken är finalister till Sjömatspriset 2025 som delas ut under Nordic Seafood Summit.
Nominerade_sjomatspriset

Coop ansluter till Lantmännens odlingsprogram

Coop ansluter Coop Havregryn till Klimat & Natur – Lantmännens odlingsprogram för Framtidens Jordbruk.
coop

Agtira stärker sin marknadsposition

Agtira blir medlem i Svenska Odlarlaget, en medlemsägd producentorganisation för växthusodlare i Sverige.
agtira vd