För att öka takten i matsvinnsarbete presenterar Lidl Sverige det nya konceptet Ta vara på och sätter samtidigt målet att matsvinnet i butiker och lager ska halveras till år 2025.
Som en del i satsningen ”Ta vara på – för planet och plånbok” startar Lidl ett testprojekt i fyra butiker i Spånga, Ekerö, Flemingsberg respektive Enskede, som innebär att lådor med fullt ätbara frukter och grönsaker säljs till ett reducerat pris. I lådorna finns dels frukt och grönt från nät och förpackningar där oätlig frukt och grönt plockats bort, dels produkter som inte kan säljas till ordinarie pris på grund av exempelvis skönhetsfläckar, stötmärken eller för att de är mogna att ätas samma dag.
”Som företag och livsmedelskedja har vi på Lidl ett stort ansvar att agera för att minska matsvinnet. Därför sätter vi nu tuffa mål om att halvera matsvinnet i butiker och lager till 2025. De nya initiativen i butik är två av åtgärderna där vi ser stora möjligheter att påverka våra kunder att göra enkla, hållbara val. Jag hoppas att vi samtidigt kan inspirera andra att öka takten i sitt arbete för att minska matsvinnet”, säger Miriam Thunborg, Hållbarhetschef på Lidl Sverige.
Sedan tidigare har Lidls kunder haft möjlighet att ta vara på mat som närmar sig sista förbrukningsdag eller bäst före-datum till 30 procents rabatt. I butikstestet ingår även en ytterligare prissänkning med 30–90 procent på varor med ”superkort datum”, det vill säga samma dag som bäst före-datum går ut.
”Lidl vill också bidra till ökad medvetenhet när det gäller datummärkningen genom information om att varor med bäst före-datum kan ätas så länge varan luktar, smakar och ser ok ut. Vi jobbar för att ingen mat ska slängas i våra butiker, och vi uppmanar våra kunder att göra likadant hemma”, säger Miriam Thunborg.
Lidl jobbar på flera fronter för att minska matsvinn och har en affärsmodell med effektiva processer i alla led. Två fullsortimentscentrallager förser butikerna med en leverans per butik och dag, vilket innebär att butikerna inte behöver ha något varulager.
Mat som inte säljs tas vara på genom donationssamarbeten med hjälporganisationer som exempelvis Allwin. I dagsläget finns regionala och lokala samarbeten i 40 procent av butikerna. Lidls nya målsättning är att samtliga butiker ska ha ingått donationssamarbeten 2025.