Restauranggrossisten Martin & Servera utvecklar, tillsammans med några sina kunder, en funktion för noteringar och beställning av varor i e-handeln via Google Assistent.
I praktiken betyder det att kunderna kan lägga order och skapa noteringar i Martin & Serveras e-handel och samtidigt fortsätta sitt arbete i restaurangköket utan att behöva ta fram mobil eller dator. Planen är att lansera funktionen för samtliga kunder under 2019.
”Kunderna kan, bara genom att använda rösten, beställa varor samtidigt som de har händerna i grytorna. De slipper kladda ner telefoner och datorer, eller bara hoppas på att de senare ska komma ihåg vad det var som behövde beställas. Kul när ny teknik kan användas för att underlätta kundernas vardag”, säger Michel Lindahl, projektledare hos Martin & Servera
Idag går över 60 procent av Martin & Serveras försäljning via e-handel.
”Röststyrning innebär ett teknikskifte som kan komma att revolutionera dialogen mellan företag och kunder. Därför känns det bra att Martin & Servera kan vara tidigt ute med att utforska möjligheterna med den nya tekniken”, säger Erik Hjort, chef e-handel på Martin & Servera.
”I restaurangköket är fördelarna med röststyrning många, så vi ser verkligen fram emot testkundernas feedback och önskemål om nya röststyrningstjänster framöver. Det här är ett nytt och spännande sätt att kommunicera med kunderna och det ställer också nya krav på oss.”