KRAV är partner till den nya restaurangguiden 360°, som bedömer både gastronomi och hållbarhet. Priset Lighthouse by KRAV ska uppmärksamma modiga och kunniga restauranger som visar vägen.
Restaurangguiden 360°, som lanseras hösten 2019, ska inte bara bedöma maten, utan även hur restauranger arbetar med olika hållbarhetsfrågor.
”Vi vill driva hållbarhetsarbetet inom restaurangbranschen i Norden. Vårt pris, Lighthouse by KRAV, ska sprida ljus och lyfta fram dem som upptäcker nya råvaror, kommunicerar fördelarna med ekologiskt och KRAV-märkt livsmedelsproduktion samt inspirerar och lotsar andra, säger Cecilia Lenbäck, affärsområdeschef livsmedel på KRAV.
Bakom 360° står Bergkvist Publishing tillsammans med tidningen Restaurangvärlden och några av Nordens bästa kockar. Drygt 300 restauranger i hela Norden ska bedömas och guiden, som är digital, ges ut på engelska. Den lanseras i samband med en gala under hösten 2019.
”Att vara partner i 360° och äga ett av priserna, gör att vi ytterligare kan stärka det nordiska samarbetet vi redan har med andra intresseorganisationer för ekologisk produktion i Norden, säger Cecilia Lenbäck.
Genom att använda ordet Lighthouse i namnet på priset inkorporerar KRAV den globala samarbetsorganisationen IFOAM:s metafor för att beskriva hur det ekologiska lantbruket ska visa vägen inom Organic 3.0.
Carina Malm