KRAV delar ut pris i den nya nordiska restaurangguiden 360°

PUBLICERAD: 14 november 2018
UPPDATERAD: 21 februari


KRAV är partner till den nya restaurangguiden 360°, som bedömer både gastronomi och hållbarhet. Priset Lighthouse by KRAV ska uppmärksamma modiga och kunniga restauranger som visar vägen. 

Restaurangguiden 360°, som lanseras hösten 2019, ska inte bara bedöma maten, utan även hur restauranger arbetar med olika hållbarhetsfrågor.

”Vi vill driva hållbarhetsarbetet inom restaurangbranschen i Norden. Vårt pris, Lighthouse by KRAV, ska sprida ljus och lyfta fram dem som upptäcker nya råvaror, kommunicerar fördelarna med ekologiskt och KRAV-märkt livsmedelsproduktion samt inspirerar och lotsar andra, säger Cecilia Lenbäck, affärsområdeschef livsmedel på KRAV.

Bakom 360° står Bergkvist Publishing tillsammans med tidningen Restaurangvärlden och några av Nordens bästa kockar. Drygt 300 restauranger i hela Norden ska bedömas och guiden, som är digital, ges ut på engelska. Den lanseras i samband med en gala under hösten 2019.

”Att vara partner i 360° och äga ett av priserna, gör att vi ytterligare kan stärka det nordiska samarbetet vi redan har med andra intresseorganisationer för ekologisk produktion i Norden, säger Cecilia Lenbäck.

Genom att använda ordet Lighthouse i namnet på priset inkorporerar KRAV den globala samarbetsorganisationen IFOAM:s metafor för att beskriva hur det ekologiska lantbruket ska visa vägen inom Organic 3.0

Carina Malm

 

 

Läs vidare

Ridderheims byter design på hela sortimentet

Under hösten har Ridderheims inläggningar och plockbrickor fått ny design. Nu övergår även Ridderheims ölkorv till den nya designen.
ridder0

Biofach 2023: Eko-Portalen hittar de ekologiska produkterna

Vem gör vad när det kommer till ekologiska livsmedel i Sverige? Hur man tar reda på det visade Organic Sweden i den svenska paviljongen på Biofach 2023.
Kolbjörnx

Biofach 2023: Tekompaniet är mer än bara produkten

Tekompaniet fanns med i den svenska paviljongen på Biofach 2023. Tyskland är Europas största temarknad och att slå sig in där verkar inte helt enkelt.
Håkan

Plastpåseskatten försvinner vid nyår

Vid nyår försvinner skatten på plastpåsar som infördes år 2020 enligt SD.
plast-skatt-utvaldx

Senaste nytt

Kampanj ska öka konsumtionen av svenska ägg

Svenska Ägg inleder en flerårig marknadssatsning. Visionen är att alla som bor i Sverige ska äta minst ett ägg om dagen – och det ska vara svenskt.
Marie L Hogstadius

De kan vinna Sjömatspriset 2025

Skillingefisk-Impex, Guldhaven Pelagiska och Musselfabriken är finalister till Sjömatspriset 2025 som delas ut under Nordic Seafood Summit.
Nominerade_sjomatspriset

Coop ansluter till Lantmännens odlingsprogram

Coop ansluter Coop Havregryn till Klimat & Natur – Lantmännens odlingsprogram för Framtidens Jordbruk.
coop

Agtira stärker sin marknadsposition

Agtira blir medlem i Svenska Odlarlaget, en medlemsägd producentorganisation för växthusodlare i Sverige.
agtira vd