Livsmedelsföretagens mål är att fördubbla Sveriges årliga livsmedelsexport till 100 miljarder kronor år 2025. I den nyskrivna Exportrapporten presenteras sex konkreta förslag på hur detta ska gå till.
På Livsmedelsföretagens Exportdag den 6 november presenterades den färska Exportrapporten. I rapporten analyserar Livsmedelsföretagen hur de svenska life science-, trä- och stålindustrierna samt livsmedelsexportörerna Danmark, Irland och Finland arbetar för att öka exporten.
Den svenska livsmedelsmarknaden är förhållandevis liten, konkurrensen är stenhård och marginalerna är små. För många livsmedelsproducenter är exporten därför helt avgörande. Det man tjänar på exporten gör det möjligt att satsa på forskning och utveckling, anställa kvalificerade medarbetare och modernisera och effektivisera produktionen, konstaterar Livsmedelsföretagen.
I Exportrapporten framgår det att svenska livsmedelsföretag i snitt har en exportandel på 30 procent av omsättningen, vilket är lågt jämfört med andra som industrier som har en exportandel runt 70 procent.
”Förutom att de smakar gott så är svenska livsmedel gjorda på bra råvaror, håller hög kvalitet och produceras på ett hållbart sätt. Därför finns det en stor efterfrågan på våra livsmedel världen över. Trots detta så exporterar Sverige alldeles för lite i förhållande till den enorma potentialen som finns. Vi är övertygade om att man med förhållandevis enkla medel och med inspiration från andra länder och industrier på kort tid kraftigt kan öka Sveriges livsmedelsexport”, säger Rasmus Bäckström, exportansvarig på Livsmedelsföretagen.
Livsmedelsföretagen har satt som mål att till år 2025 fördubbla den årliga livsmedelsexporten från dagens 50 miljarder till 100 miljarder kronor. Utifrån analysen i Exportrapporten föreslås sex konkreta åtgärder för att öka den svenska livsmedelsexporten:
1. Öka närvaron genom fler exportresor och ökat ministerdeltagande
3. Regelförenkling genom översyn av svensk tolkning av EU-regler
4. Tätare band mellan akademin, näringslivet och offentlig sektor
5. Gratis rådgivning för företag som vill börja exportera
6. Fler främjare – senast 2030 bör Sverige ha minst 50 livsmedelsfrämjare världen över
HÄR kan du ladda ner Exportrapporten
Carina Malm