Så ska livsmedelsexporten fördubblas till 100 miljarder 

PUBLICERAD: 6 november 2018
UPPDATERAD: 21 februari


Livsmedelsföretagens mål är att fördubbla Sveriges årliga livsmedelsexport till 100 miljarder kronor år 2025. I den nyskrivna Exportrapporten presenteras sex konkreta förslag på hur detta ska gå till. 

På Livsmedelsföretagens Exportdag den 6 november presenterades den färska Exportrapporten. I rapporten analyserar Livsmedelsföretagen hur de svenska life science-, trä- och stålindustrierna samt livsmedelsexportörerna Danmark, Irland och Finland arbetar för att öka exporten. 

Den svenska livsmedelsmarknaden är förhållandevis liten, konkurrensen är stenhård och marginalerna är små. För många livsmedelsproducenter är exporten därför helt avgörande. Det man tjänar på exporten gör det möjligt att satsa på forskning och utveckling, anställa kvalificerade medarbetare och modernisera och effektivisera produktionen, konstaterar Livsmedelsföretagen. 

I Exportrapporten framgår det att svenska livsmedelsföretag i snitt har en exportandel på 30 procent av omsättningen, vilket är lågt jämfört med andra som industrier som har en exportandel runt 70 procent.

”Förutom att de smakar gott så är svenska livsmedel gjorda på bra råvaror, håller hög kvalitet och produceras på ett hållbart sätt. Därför finns det en stor efterfrågan på våra livsmedel världen över. Trots detta så exporterar Sverige alldeles för lite i förhållande till den enorma potentialen som finns. Vi är övertygade om att man med förhållandevis enkla medel och med inspiration från andra länder och industrier på kort tid kraftigt kan öka Sveriges livsmedelsexport”, säger Rasmus Bäckström, exportansvarig på Livsmedelsföretagen.

Livsmedelsföretagen har satt som mål att till år 2025 fördubbla den årliga livsmedelsexporten från dagens 50 miljarder till 100 miljarder kronor. Utifrån analysen i Exportrapporten föreslås sex konkreta åtgärder för att öka den svenska livsmedelsexporten: 
1. Öka närvaron genom fler exportresor och ökat ministerdeltagande
3. Regelförenkling genom översyn av svensk tolkning av EU-regler
4. Tätare band mellan akademin, näringslivet och offentlig sektor
5. Gratis rådgivning för företag som vill börja exportera
6. Fler främjare – senast 2030 bör Sverige ha minst 50 livsmedelsfrämjare världen över

HÄR kan du ladda ner Exportrapporten

Carina Malm

 

 

Läs vidare

Ridderheims byter design på hela sortimentet

Under hösten har Ridderheims inläggningar och plockbrickor fått ny design. Nu övergår även Ridderheims ölkorv till den nya designen.
ridder0

Biofach 2023: Eko-Portalen hittar de ekologiska produkterna

Vem gör vad när det kommer till ekologiska livsmedel i Sverige? Hur man tar reda på det visade Organic Sweden i den svenska paviljongen på Biofach 2023.
Kolbjörnx

Biofach 2023: Tekompaniet är mer än bara produkten

Tekompaniet fanns med i den svenska paviljongen på Biofach 2023. Tyskland är Europas största temarknad och att slå sig in där verkar inte helt enkelt.
Håkan

Plastpåseskatten försvinner vid nyår

Vid nyår försvinner skatten på plastpåsar som infördes år 2020 enligt SD.
plast-skatt-utvaldx

Senaste nytt

De kan vinna Sjömatspriset 2025

Skillingefisk-Impex, Guldhaven Pelagiska och Musselfabriken är finalister till Sjömatspriset 2025 som delas ut under Nordic Seafood Summit.
Nominerade_sjomatspriset

Coop ansluter till Lantmännens odlingsprogram

Coop ansluter Coop Havregryn till Klimat & Natur – Lantmännens odlingsprogram för Framtidens Jordbruk.
coop

Agtira stärker sin marknadsposition

Agtira blir medlem i Svenska Odlarlaget, en medlemsägd producentorganisation för växthusodlare i Sverige.
agtira vd

Första trendrapporten om svenskt öl

Hur ser framtiden ut för svenskt öl? Vilka trender präglar branschen 2025? Beernews presenterar Sveriges första trendrapport om öl.
Skärmavbild 2025-01-14 kl. 08.53.14