Män i åldern 16-24 är den grupp som i minst utsträckning väljer lakto-ovo vegetariska måltider till lunch och/eller middag, enligt Coops Matometers vego-index. Det totala vego-indexet i september ligger på 30. Den grupp som i störst utsträckning väljer vegetariska alternativ är kvinnor i åldern 25-34 med ett indextal i september på 37,7. Vego-index för män i åldern 16-24 under samma period är däremot bara 20,8.
”Unga män är en grupp som överlag har ett högt energibehov och ofta söker snabba måltidslösningar. Tyvärr finns det en myt om att man inte bygger muskler lika bra med vegetariska proteiner, vilket inte stämmer. Om man ändrar tankesätt och sätter det vegetariska proteinet i centrum vid val av måltid så är det enkelt att få ihop mättande måltider som även hjälper till att täcka både energi- och proteinbehovet vid träning”, säger Anneli Bylund, dietist och hållbarhetsstrateg på Coop.
Matometerns vego-index visar att allt fler svenskar väljer vegetariska alternativ till lunch och/eller middag. I september låg det generella vego-indexet på 30 vilket är högre än samma period förra året. Personer i åldern 35-44 är den åldersgrupp vars index ökat mest jämfört med samma period förra året, en ökning med 4,2 procentenheter till 30,4.
Vego-indexet för september visar även att Uppsala och Stockholms län är de län där man oftast valt en lakto-ovo vegetarisk måltid, med ett index på 34,8 för båda. Med septembers vego-index vände den nedåtgående trend som började i maj i år. En liknande nedgång och sen uppgång över perioden sågs även 2017 och beror sannolikt på en säsongsvariation och att många inte väljer lakto-ovo vegetariska alternativ i lika stor utsträckning till lunch och/eller middag under sommarmånaderna.
Matometerns Vego-Index beskriver i vilken utsträckning den vuxna svenska befolkningen väljer att äta lakto-ovo vegetariska måltider. Indexet fokuserar på vegetariska val till lunch och/eller middag och säger inget om hur många som är vegetarianer. Matometerns vego-index baseras på ett löpande medelvärde över tre månader och baseras på cirka 12-000 unika svar om cirka 24.000 luncher eller middagar. Resultaten insamlas via Norstats slumprekryterade webbpanel och sammanställs av Demoskop på uppdrag av Coops Matometer.
Carina Malm