Ny design på Aladdins ask – men ingen ny pralin i år

PUBLICERAD: 28 oktober 2018
UPPDATERAD: 21 februari


Årets nyhet från Marabou och chokladkonfekten Aladdin skiljer sig från de senaste årens traditioner. 2018 presenteras nämligen inte en ny pralin, istället får julfavoriten en ny kostym och nu i oktober har Marabou och huvudägaren Mondelez AB presenterat Aladdinaskens nya design. Innehållet, dvs pralinerna förblir däremot desamma som i fjol, då man ersatte den klassiska tryffelpralinen med nyheten kakaokrisp. Till vissas glädje och andras förtret…

Sedan lanseringen 1939 har Aladdin-asken bytt design inte mindre än åtta gånger och nu kommer den i en modernare tappning med klassisk touch. Vid ett första ögonkast tycks det inte skilja så mycket i förpackningsdesignen jämfört med de senaste åren, men asken har  fått en ny, modern design som anspelar på askens arv och historia. På den nya asken samsas mörkare och ljusare röda stråk, likt diagonala snören runt ett inslaget paket. Runt den röda basen sitter ett krämvitt band med ett klassiskt guldigt sigill.

”Vi hoppas att alla julfirare tycker att asken är lika fin, som den antagligen känner sig”, säger Sara Sjöholm varumärkesansvarig på Mondelez AB.

Aladdin-pralinerna har blivit något av svenska folkets jultradition och många tycker kanske att asken har varit sig lik genom alla år, Men faktum är att sedan pralinerna lanserades år 1939 har asken bytt design åtta gånger och mer än 50 olika smaker och utseende på pralinerna har introducerats…

Den röda Aladdin-asken är förstås mest känd – av svenska folket rankad som viktigare än jultomten på julafton! – men pralinerna finns också sedan 1957 i varianten ”Paradis”, för konsumenter som föredrar ljus choklad, och sedan år 2011 som ”Aladdin Mörk Choklad”, som lanserades för att möta det växande intresset för mörk choklad i Sverige.

 

 

Läs vidare

Ridderheims byter design på hela sortimentet

Under hösten har Ridderheims inläggningar och plockbrickor fått ny design. Nu övergår även Ridderheims ölkorv till den nya designen.
ridder0

Biofach 2023: Eko-Portalen hittar de ekologiska produkterna

Vem gör vad när det kommer till ekologiska livsmedel i Sverige? Hur man tar reda på det visade Organic Sweden i den svenska paviljongen på Biofach 2023.
Kolbjörnx

Biofach 2023: Tekompaniet är mer än bara produkten

Tekompaniet fanns med i den svenska paviljongen på Biofach 2023. Tyskland är Europas största temarknad och att slå sig in där verkar inte helt enkelt.
Håkan

Plastpåseskatten försvinner vid nyår

Vid nyår försvinner skatten på plastpåsar som infördes år 2020 enligt SD.
plast-skatt-utvaldx

Senaste nytt

Kött på restaurang måste ursprungsmärkas

Från den 1 mars måste restauranger och storhushåll kunna informera om vilket land köttet på menyn kommer ifrån.
blir-man-sjuk-av-kott-man-holding-menu-34540009

Ostrapporten 2025: Präst är svenskarnas favoritost

Ostrapporten 2025 visar att 95 procent av alla i Sverige äter ost, framför allt till frukost, och favoriten är Prästost.
Ostrapporten_2025 kopiera

Varumärket granini återlanseras på den svenska marknaden

Eckes-Granini återlanserar graninis juice- och fruktdrycker på den svenska marknaden.
Skärmavbild 2025-01-30 kl. 15.55.05

Iceland Foods återgår till plasttråg för packning av köttfärs

Vakuumpackad köttfärs spar mycket material jämfört med packning på plasttråg, men i England har flera av de stora kedjorna börjat återgå till plasttrågen. Konsumenterna uppskattade inte det vakuumpackade.
Iceland