I framtiden vill konsumenterna inte bara vara klimatneutrala utan strävar mot att vara klimat- och samhällspositiva. Företag som inte lever upp till transparens och ansvarstagande väljs bort. Det visar ICA:s rapport ”Lycka, Data, Mening – Konsumenten 2030”.
Idag uppger fyra av tio konsumenter att ett företags värderingar påverkar deras konsumtion av företagets produkter och tjänster. Blickar vi tolv år framåt i tiden finns det en risk att företag som inte har ställt om efter kundernas krav har gått omkull. Kvar finns istället de aktörer som gjort en omställning. Det konstaterar Ann-Katrin Tottie, framtidsanalytiker på ICA.
”Vi vet att konsumenter är mer lojala till transparenta varumärken, många är också beredda att betala mer för en produkt eller tjänst med full transparens. I förlängningen kommer det att vara avgörande för företagens överlevnad och de som lyckas svara upp emot konsumenternas krav blir de stora vinnarna.”
Medvetna konsumenter, som bryr sig om alla hållbarhetsaspekter, kommer att driva på företagens utveckling mot total transparens. År 2030 har det resulterat i att konsumenten i realtid kan se hur varje val påverkar vårt klimat och vår omvärld. Mycket talar också för att konsumenterna automatiskt kommer att förses med information om sin individuella konsumtionspåverkan på samhälle, miljö och människor.
När alla förutsättningar att välja rätt finns, och när vi kan följa vår egna påverkansnivå i varje stund, blir konsumtionen mycket mer konsekvent. Om ett decennium är siktet därför inte längre inställt på att bli klimatneutral – nu ska vi bli klimatpositiva. Att vara klimat- och samhällspositiv blir också en av de starkaste sociala markörerna i framtiden.
”Om tio år pratar vi inte längre om arbete, semesterresor eller restaurangbesök för att få social status. Det som nu ger status är vilka köpval vi gör, och vilken faktisk nytta det ger till samhället och vår planet. År 2030 kan svaret på frågan ”Vad har du för hållbarhetspoäng just nu?” vara viktigare än hur ditt instagramkonto ser ut”, säger Ann-Katrin Tottie.
Rapporten konstaterar att företag, som inte tar hänsyn till social och ekonomisk jämlikhet, kommer att få det allt svårare att attrahera konsumenter det kommande decenniet. Sju av tio svenska startups anser att socialt ansvarstagande är en av deras viktigaste drivkrafter.
ICAs rapport ”Lycka, Data, Mening – Konsumenten 2030” beskriver hur konsumtionen kan utvecklas fram till år 2030. Genom djupintervjuer med forskare och trendanalytiker, samt genom undersökningar bland konsumenter och svenska startupföretag, har ICA kartlagt de attityder och omvärldstrender som kommer att forma utvecklingen av handeln det kommande decenniet.
Läs rapporten i sin helhet HÄR.
Carina Malm