Arla flyttar osttillverkningen från Boxholm till Östersund

PUBLICERAD: 16 oktober 2018
UPPDATERAD: 21 februari


För att sänka produktionskostnaderna har Arla beslutat att lägga ner mejeriet i Boxholm och flytta produktionen till Östersund. Genom flytten räknar Arla med att spara runt 14 miljoner kronor per år. 

Under 2018 inledde Arla ett förändrings- och effektiviseringsprogram för att sänka produktionskostnaderna. Totalt ska fyra miljarder kronor sparas fram till år 2020. Målet uppges vara att kunna betala ett högre pris för mjölken. 

”För att kunna möta den hårda priskonkurrensen är det viktigt att vi fortsätter arbetet för att producera mer effektivt, samtidigt som vi bevarar de unika smakerna som de svenska Arlaostarna representerar”, skriver Arla i ett pressmeddelande.

Under de senaste åren har Arla investerat i utökad produktion på Östersunds mejeri
Genom att flytta osttillverkningen från Boxholm till Östersund räknar Arla med att spara cirka 14 miljoner kronor per år. 

”Att behöva ta till så här drastiska åtgärder med en nedläggning, som drabbar både människor och en liten ort som Boxholm, är självklart mycket tråkigt. Det är viktigt att påpeka att vi i Boxholm har duktig och engagerad personal som producerar en god ost. Men Arla måste följa utvecklingen och anpassa vår verksamhet efter det som skapar mest värde för våra ägare, mjölkbönderna. Detta har varit framgångsreceptet för kooperativet Arla i över 100 år, och så kommer vi att fortsätta driva verksamheten”, säger Erik Bratthall presschef Arla Sverige.

Under 2018 investerar Arla ungefär 100 miljoner kronor i den svenska ostproduktionen. Det handlar om ny produktion, nya produkter samt effektivisering av befintlig produktion. I Götene investeras drygt 60 miljoner i en ny förpackningslösning, Falbygdens Ost bygger ut lager och mognadsanläggningar och i Kvibille har ett nytt mognadslager öppnats. 

Carina Malm

 

 

Senaste nytt

Stor minskning av tillsatt socker i svensk läsk

Sedan 2019 har svenska bryggerier minskat mängden tillsatt socker i läsk med i genomsnitt 36 procent per liter.
Sockeråtagandet_1_A

Heta och fruktiga nyheter från Cloetta

Cloetta lanserar två nyheter i begränsad upplaga samt nya tolkningar av Malacos klassiker.
cloetta

Smartare Mat i Sverige köper fabrik i Mantorp

Smartare Mat i Sverige säkrar produktionen av sitt varumärke Stacky's, genom att förvärva en fabrik i Mantorp.
matfabriken-startup2

Reumatikerförbundet lanserar Easy to Use-märkning

Reumatikerförbundet lanserar en produktmärkning för förpackningar och produkter, som testats och certifierats som Easy to use.
Easy to use pressx

Läs vidare

Ridderheims byter design på hela sortimentet

Under hösten har Ridderheims inläggningar och plockbrickor fått ny design. Nu övergår även Ridderheims ölkorv till den nya designen.
ridder0

Biofach 2023: Eko-Portalen hittar de ekologiska produkterna

Vem gör vad när det kommer till ekologiska livsmedel i Sverige? Hur man tar reda på det visade Organic Sweden i den svenska paviljongen på Biofach 2023.
Kolbjörnx

Biofach 2023: Tekompaniet är mer än bara produkten

Tekompaniet fanns med i den svenska paviljongen på Biofach 2023. Tyskland är Europas största temarknad och att slå sig in där verkar inte helt enkelt.
Håkan

Plastpåseskatten försvinner vid nyår

Vid nyår försvinner skatten på plastpåsar som infördes år 2020 enligt SD.
plast-skatt-utvaldx