Ny nordisk allergimärkning ska underlätta för konsumenter

PUBLICERAD: 2 oktober 2018
UPPDATERAD: 21 februari


Astma- och Allergiförbundet lanserar den nya nordiska produktmärkningen Asthma Allergi Nordic, tillsammans med Astma- och Allergiförbunden i Danmark och Norge.

”Vi har tillsammans med de nordiska länderna arbetat för en gemensam märkning under en längre tid. Vi är väldigt glada att vi har kunnat lansera den nordiska märkningen och hoppas detta kommer vara till stor hjälp för våra medlemmar”, säger Maritha Sedvallson, förbundsordförande Astma- och Allergiförbundet Sverige.

”Syftet med ett gemensamt nordiskt varumärke är att öka utbudet och göra det lättare för konsumenten att göra ett bra val. Det stärker vår möjlighet att påverka industrin att producera lämpliga produkter till de med allergisjukdom, både i Norden och globalt.” 

Christine Hanberg, marknads- och kommunikationsansvarig på Astma- och Allergiförbundet, säger att en stor fördel med samarbetet och den nya märkningen, är att de tre organisationerna tillsammans får mer kunskap och resurser. 

Carina Malm

 

 

Läs vidare

Ridderheims byter design på hela sortimentet

Under hösten har Ridderheims inläggningar och plockbrickor fått ny design. Nu övergår även Ridderheims ölkorv till den nya designen.
ridder0

Biofach 2023: Eko-Portalen hittar de ekologiska produkterna

Vem gör vad när det kommer till ekologiska livsmedel i Sverige? Hur man tar reda på det visade Organic Sweden i den svenska paviljongen på Biofach 2023.
Kolbjörnx

Biofach 2023: Tekompaniet är mer än bara produkten

Tekompaniet fanns med i den svenska paviljongen på Biofach 2023. Tyskland är Europas största temarknad och att slå sig in där verkar inte helt enkelt.
Håkan

Plastpåseskatten försvinner vid nyår

Vid nyår försvinner skatten på plastpåsar som infördes år 2020 enligt SD.
plast-skatt-utvaldx

Senaste nytt

Här är finalisterna till årets matbluff 2024

Fem finalister har utsetts till antipriset Årets matbluff 2024. Nu ska "vinnaren" röstas fram av svenska folket.
matbluff

Oväntade smaklanseringar från Gårdschips

Gårdschips lanserar tre nya, oväntade smakkombinationer: Gin & Tonic, Raspberry Sour samt Chili Cheese.
News-GC

Carlsberg Sverige ny partner till Schweppes

Carlsberg Sverige har ingått ett partnerskap med Schweppes. Det innebär ett av de största tillskotten till Carlsberg Sveriges portfölj på över 15 år.
Unknown

Arvid Nordquists säkerställer fossilfria sjötransporter

Arvid Nordquist inför fossilfria sjötransporter i samarbete med logistikföretaget Scanlog.
Namnlös design (53)