Coop har undersökt svenskens syn på vegetarisk matlagning

PUBLICERAD: 30 september 2018
UPPDATERAD: 21 februari


Inför den vegetariska världsdagen den 1 oktober har Copps Matometer undersökt svenskarnas relation till vegetarisk mat. Undersökningen visar att kvinnor, yngre, och boende i singelhushåll i större utsträckning tycker att det är enkelt att laga vegetariskt och att internet är den primära källan för inspiration.

Enligt undersökningen tycker nära hälften, 47 procent, att det är enkelt att laga vegetariska måltider, men i åldern 16-25 tycker hela 60 procent att det är enkelt. Mer än varannan kvinna tycker att det är enkelt att laga vegetariskt, medan två av tio män tycker att det är svårt. Närmare 40 procent av männen lagar inte vegetariskt överhuvud taget. I Stockholm och övre Norrland tycker fler än hälften av de svarande att det är enkelt att laga vegetariska måltider.

De primära källorna för vegetarisk inspiration är internet (43 procent) samt tips från vänner och familj, (33 procent). Den yngre målgruppen är de som i första hand vänder sig till internet och vänner för tips. I samma grupp angav 16 procent att influencers och bloggare var en stor inspirationskälla. Bland kvinnor var samma siffra tio procent. Matlagningstidningar uppskattas i störst utsträckning av tillfrågade i åldern 66-75 år (26 procent) och de som i störst utsträckning förlitar sig på recept från matkassar är i åldern 36-45 (10 procent).

Matometerns undersökning visar även att singlar är de som i högre utsträckning komponerar egna vegetariska rätter. 

Slutsatser från undersökningen:

  • 47% av svenskarna tycker att det är enkelt att laga vegetariska måltider, i åldern 16-25 tycker 60% att det är enkelt.
  • 20% av männen tycker att det är svårt att laga vegetarisk mat.
  • I Stockholm och övre Norrland tycker mer än varannan tillfrågad att det är enkelt. 
  • När svensken söker inspiration för att laga nya vegetariska rätter är internet den primära källan (43%,) följt av tips från vänner och familj (33%). 28% komponerar nya rätter själv och 20% inspireras av kokböcker.
  • Influencers och bloggare är en inspirationskälla främst för den yngre målgruppen (16%), och för kvinnor (10%).

Coops Matometer har med hjälp av demoskop samlat in svar från 1.048 svenskar.

Carina Malm

 

 

Läs vidare

Ridderheims byter design på hela sortimentet

Under hösten har Ridderheims inläggningar och plockbrickor fått ny design. Nu övergår även Ridderheims ölkorv till den nya designen.
ridder0

Biofach 2023: Eko-Portalen hittar de ekologiska produkterna

Vem gör vad när det kommer till ekologiska livsmedel i Sverige? Hur man tar reda på det visade Organic Sweden i den svenska paviljongen på Biofach 2023.
Kolbjörnx

Biofach 2023: Tekompaniet är mer än bara produkten

Tekompaniet fanns med i den svenska paviljongen på Biofach 2023. Tyskland är Europas största temarknad och att slå sig in där verkar inte helt enkelt.
Håkan

Plastpåseskatten försvinner vid nyår

Vid nyår försvinner skatten på plastpåsar som infördes år 2020 enligt SD.
plast-skatt-utvaldx

Senaste nytt

Sommarkänsla året runt med Pomonader

Kiviks Musteri lanserar det nya konceptet Pomonad, en kolsyrad dryck baserad på svenska äpplen och andra svenska sommarsmaker.
Pomonader 16_9

Kungsörnen firar Pippi Långstrump 80 år

Kungsörnen hyllar Pippi Långstrump på 80-årsdagen genom ett samarbete med Astrid Lindgren Aktiebolag och jubileumskampanjen "Gör som Pippi".
pippi

Bisfenoler i kontakt med livsmedel förbjuds

Nu blir det förbjudet att använda bisfenol A och andra bisfenoler som klassificeras som farliga i material som kommer i kontakt med livsmedel.
Konservburkar

Lidls kundklubb spränger tvåmiljonersvallen

Lidl Plus har nått två miljoner användare – drygt fyra år efter lanseringen – och rankas idag som branschens mest rekommenderade kundklubb.
fe654a70-4b35-4b07-925e-b90c537f24a3