Coop har undersökt svenskens syn på vegetarisk matlagning

PUBLICERAD: 30 september 2018
UPPDATERAD: 21 februari


Inför den vegetariska världsdagen den 1 oktober har Copps Matometer undersökt svenskarnas relation till vegetarisk mat. Undersökningen visar att kvinnor, yngre, och boende i singelhushåll i större utsträckning tycker att det är enkelt att laga vegetariskt och att internet är den primära källan för inspiration.

Enligt undersökningen tycker nära hälften, 47 procent, att det är enkelt att laga vegetariska måltider, men i åldern 16-25 tycker hela 60 procent att det är enkelt. Mer än varannan kvinna tycker att det är enkelt att laga vegetariskt, medan två av tio män tycker att det är svårt. Närmare 40 procent av männen lagar inte vegetariskt överhuvud taget. I Stockholm och övre Norrland tycker fler än hälften av de svarande att det är enkelt att laga vegetariska måltider.

De primära källorna för vegetarisk inspiration är internet (43 procent) samt tips från vänner och familj, (33 procent). Den yngre målgruppen är de som i första hand vänder sig till internet och vänner för tips. I samma grupp angav 16 procent att influencers och bloggare var en stor inspirationskälla. Bland kvinnor var samma siffra tio procent. Matlagningstidningar uppskattas i störst utsträckning av tillfrågade i åldern 66-75 år (26 procent) och de som i störst utsträckning förlitar sig på recept från matkassar är i åldern 36-45 (10 procent).

Matometerns undersökning visar även att singlar är de som i högre utsträckning komponerar egna vegetariska rätter. 

Slutsatser från undersökningen:

  • 47% av svenskarna tycker att det är enkelt att laga vegetariska måltider, i åldern 16-25 tycker 60% att det är enkelt.
  • 20% av männen tycker att det är svårt att laga vegetarisk mat.
  • I Stockholm och övre Norrland tycker mer än varannan tillfrågad att det är enkelt. 
  • När svensken söker inspiration för att laga nya vegetariska rätter är internet den primära källan (43%,) följt av tips från vänner och familj (33%). 28% komponerar nya rätter själv och 20% inspireras av kokböcker.
  • Influencers och bloggare är en inspirationskälla främst för den yngre målgruppen (16%), och för kvinnor (10%).

Coops Matometer har med hjälp av demoskop samlat in svar från 1.048 svenskar.

Carina Malm

 

 

Senaste nytt

Smaktrender: Asiatiskt i köket, pistageboom och sursött

Citron, hallon och nötigt – Smakrapporten 2025 avslöjar tydliga skiften i svenskarnas smakpreferenser.
Pressbild_citron
Smaktrender: Asiatiskt i köket, pistageboom och sursött

Garants mejeriförpackningar sprider kunskap om dyslexi

Axfood har inlett ett samarbete med Dyslexiförbundet för att öka kunskapen om läs- och skrivsvårigheter.
dyslexi
Garants mejeriförpackningar sprider kunskap om dyslexi

CandyKings sommarnyheter nu i lösgodishyllan

CandyKing presenterar sju nya lösgodisbitar i årets sommarsortiment.
e2d0d3ef-b49c-48cd-8200-8ab0df21ae52-w_960
CandyKings sommarnyheter nu i lösgodishyllan

Ett misstag som man inte lade på locket om

Orkla Foods passade på att haka på de finska tongångarna i samband med gruppen KAJs deltagande på Eurovision Song Contest. Eller egentligen passade man inte på, det handlar om ett misstag som man valde att inte lägga locket på om.
orkla
Ett misstag som man inte lade på locket om

Läs vidare

Ridderheims byter design på hela sortimentet

Under hösten har Ridderheims inläggningar och plockbrickor fått ny design. Nu övergår även Ridderheims ölkorv till den nya designen.
ridder0
Ridderheims byter design på hela sortimentet

Biofach 2023: Eko-Portalen hittar de ekologiska produkterna

Vem gör vad när det kommer till ekologiska livsmedel i Sverige? Hur man tar reda på det visade Organic Sweden i den svenska paviljongen på Biofach 2023.
Kolbjörnx
Biofach 2023: Eko-Portalen hittar de ekologiska produkterna

Biofach 2023: Tekompaniet är mer än bara produkten

Tekompaniet fanns med i den svenska paviljongen på Biofach 2023. Tyskland är Europas största temarknad och att slå sig in där verkar inte helt enkelt.
Håkan
Biofach 2023: Tekompaniet är mer än bara produkten

Plastpåseskatten försvinner vid nyår

Vid nyår försvinner skatten på plastpåsar som infördes år 2020 enligt SD.
plast-skatt-utvaldx
Plastpåseskatten försvinner vid nyår