Inför den vegetariska världsdagen den 1 oktober har Copps Matometer undersökt svenskarnas relation till vegetarisk mat. Undersökningen visar att kvinnor, yngre, och boende i singelhushåll i större utsträckning tycker att det är enkelt att laga vegetariskt och att internet är den primära källan för inspiration.
Enligt undersökningen tycker nära hälften, 47 procent, att det är enkelt att laga vegetariska måltider, men i åldern 16-25 tycker hela 60 procent att det är enkelt. Mer än varannan kvinna tycker att det är enkelt att laga vegetariskt, medan två av tio män tycker att det är svårt. Närmare 40 procent av männen lagar inte vegetariskt överhuvud taget. I Stockholm och övre Norrland tycker fler än hälften av de svarande att det är enkelt att laga vegetariska måltider.
De primära källorna för vegetarisk inspiration är internet (43 procent) samt tips från vänner och familj, (33 procent). Den yngre målgruppen är de som i första hand vänder sig till internet och vänner för tips. I samma grupp angav 16 procent att influencers och bloggare var en stor inspirationskälla. Bland kvinnor var samma siffra tio procent. Matlagningstidningar uppskattas i störst utsträckning av tillfrågade i åldern 66-75 år (26 procent) och de som i störst utsträckning förlitar sig på recept från matkassar är i åldern 36-45 (10 procent).
Matometerns undersökning visar även att singlar är de som i högre utsträckning komponerar egna vegetariska rätter.
Slutsatser från undersökningen:
- 47% av svenskarna tycker att det är enkelt att laga vegetariska måltider, i åldern 16-25 tycker 60% att det är enkelt.
- 20% av männen tycker att det är svårt att laga vegetarisk mat.
- I Stockholm och övre Norrland tycker mer än varannan tillfrågad att det är enkelt.
- När svensken söker inspiration för att laga nya vegetariska rätter är internet den primära källan (43%,) följt av tips från vänner och familj (33%). 28% komponerar nya rätter själv och 20% inspireras av kokböcker.
- Influencers och bloggare är en inspirationskälla främst för den yngre målgruppen (16%), och för kvinnor (10%).
Coops Matometer har med hjälp av demoskop samlat in svar från 1.048 svenskar.
Carina Malm