Axfood satsar på nya gaslastbildar, som ett led i satsningen på fossilfria transporter och hållbara drivmedel. Fem av totalt 140 lastbilar i fordonsflottan byts ut till lastbilar som körs på flytande biogas, som i första hand tillverkas av sopor, bland annat matavfall.
”Klimatfrågan är enormt viktig för oss. En stor fördel med flytande biogas är att den främst tillverkas av avfall, men även att man kan ersätta dieseln i de största lastbilarna som kör längst sträckor och därmed förbrukar mest energi. Det bidrar även till renare miljö i storstäderna eftersom vi på detta sätt minskar antalet dieselbilar”, säger Åsa Domeij, hållbarhetschef på Axfood.
Biogasen blir flytande genom att den kyls ner och tar därmed 600 gånger mindre plats än biogas i gasform. Det gör att lastbilarna kan köras långa sträckor utan tankning.
Fyra av de fem lastbilarna kommer från Volvo Lastvagnar, där företagets volymmodeller Volvo FH och Volvo FM nu även erbjuds som LNG gasbilar.
”Ett tungt skäl till att vi tagit fram våra nya LNG- lastbilar är att vår analys visar att biogasen är det alternativa drivmedel som har potential att ersätta mest diesel i Europa fram till 2030. Samtidigt har vi lyckats utveckla en väldigt energieffektiv Euro 6-motor med samma prestanda som en vanlig diesellastbil”, säger Jan Strandhede, ansvarig för PR & Information på Volvo Lastvagnar i Sverige.
De fem gaslastbilarna rullas ut stegvis under hösten från Dagabs lager.
”Det här är en satsning och test som vi kommer att utvärdera. Vi vill se ett fossilfritt Sverige och strategin är att satsa på bilar med alternativ till dagens fossila drivmedel. Vi prövar oss nu fram både när det gäller teknik och kostnader”, säger Åsa Domeij.
Helena Blom, transportchef på Dagab, ser en framtid med uteslutande miljöanpassade lastbilar.
”Jag tror att dessa nya gaslastbilar på sikt kommer att köra de längre sträckorna. På de korta sträckorna kommer vi förmodligen att använda elbilar i framtiden.”
Carina Malm