Max vill inspirera fler att ställa om till växtbaserat

PUBLICERAD: 24 september 2018
UPPDATERAD: 21 februari


Global Climate Action Summit i San Francisco den 13 september var Max det enda europeiska måltidsföretaget som skrev på klimatlöftet ”Cool Food Pledge”. Åtagandet innebär att minska sina utsläpp av växthusgaser med 25 procent till år 2030, jämfört med 2015. Max räknar dock med att ha minskat sina utsläpp med 30 procent redan år 2022.

”Det var naturligt för oss att skriva på eftersom vi redan bestämt oss för att göra mer än Cool Food Pledge på mindre än halva tiden”, säger Kaj Török, informations- och hållbarhetschef på Max. 

”Men för att kunna nå de globala klimatmålen räcker det inte med att bara minska matens utsläpp. Därför binder Max mer koldioxid från atmosfären via trädplantering än våra produkter släpper ut. Det gör våra burgare klimatpositiva.”

Cool Food Pledge fungerar som en plattform, där de anslutna företagen kan spåra måltidernas negativa utsläpp, ta fram handlingsplaner för att ställa om till mer växtbaserade måltider med lågt klimatavtryck samt lyfta fram resultat och goda exempel. De företag som nu har skrivit under Cool Food Pledge serverar tillsammans 60 miljoner måltider per år. Målet är att 250 företag ska ha skrivit under löftet år 2021. Bakom satsningen finns bland andra World Resources Institute.

”För företag i framkant finns en otrolig potential att hjälpa människor att äta mer klimatsmart. Mer växtbaserad mat på menyn är bra både för planeten och för att möta konsumenternas ökade efterfrågan. De företag som nu har skrivit under Cool Food Pledge bildar en stark startgrupp, vilket inkluderar Max Burgers. De banar väg för en spännande och nyskapande framtid för mat”, säger Daniel Vennard, chef för Better Buying Lab på World Resources Institute.

Det var i samband med den internationella lanseringen av Max klimatpositiva meny som företaget blev tillfrågat att delta i Cool Food Pledge.

”Cool Food Pledge är en superbra satsning för att hjälpa företag i måltidsindustrin att ställa om till mer växtbaserad mat. Det viktigaste vi kan göra i vårt klimatarbete är att inspirera fler att göra mer. Därför är det fantastiskt att vi som är ett litet svenskt företag kan vara med och inspirera på en global nivå”, säger Christoffer Bergfors, vice VD och Sverigechef på Max Burgers

Carina Malm

 

 

Läs vidare

Ridderheims byter design på hela sortimentet

Under hösten har Ridderheims inläggningar och plockbrickor fått ny design. Nu övergår även Ridderheims ölkorv till den nya designen.
ridder0

Biofach 2023: Eko-Portalen hittar de ekologiska produkterna

Vem gör vad när det kommer till ekologiska livsmedel i Sverige? Hur man tar reda på det visade Organic Sweden i den svenska paviljongen på Biofach 2023.
Kolbjörnx

Biofach 2023: Tekompaniet är mer än bara produkten

Tekompaniet fanns med i den svenska paviljongen på Biofach 2023. Tyskland är Europas största temarknad och att slå sig in där verkar inte helt enkelt.
Håkan

Plastpåseskatten försvinner vid nyår

Vid nyår försvinner skatten på plastpåsar som infördes år 2020 enligt SD.
plast-skatt-utvaldx

Senaste nytt

Sommarkänsla året runt med Pomonader

Kiviks Musteri lanserar det nya konceptet Pomonad, en kolsyrad dryck baserad på svenska äpplen och andra svenska sommarsmaker.
Pomonader 16_9

Kungsörnen firar Pippi Långstrump 80 år

Kungsörnen hyllar Pippi Långstrump på 80-årsdagen genom ett samarbete med Astrid Lindgren Aktiebolag och jubileumskampanjen "Gör som Pippi".
pippi

Bisfenoler i kontakt med livsmedel förbjuds

Nu blir det förbjudet att använda bisfenol A och andra bisfenoler som klassificeras som farliga i material som kommer i kontakt med livsmedel.
Konservburkar

Lidls kundklubb spränger tvåmiljonersvallen

Lidl Plus har nått två miljoner användare – drygt fyra år efter lanseringen – och rankas idag som branschens mest rekommenderade kundklubb.
fe654a70-4b35-4b07-925e-b90c537f24a3