Löfbergs börjar sälja den hajpade drycken kombucha

PUBLICERAD: 13 september 2018
UPPDATERAD: 21 februari


Löfbergs blir säljpartner till amerikanska Humm Kombucha, som brygger sin fermenterade, ekologiska tedryck i Gävle. Till en början består Löfbergs uppdrag av att sälja drycken till svensk dagligvaruhandel, på sikt kan samarbetet utökas till andra områden och marknader i Europa.

För Löfbergs är samarbetet med Humm Kombucha en del av storsatsningen inom det snabbväxande Ready To-segmentet. Tidigare i år bildade Löfbergs ett nytt affärsområde med fokus på On the go-produkter. Planen är att växa både organiskt och genom förvärv. 

”Vi lanserar en rad nya, naturliga och smakrika produkter för att möta nya konsumtionsmönster. Inte minst bland yngre, medvetna konsumenter med fokus på välmående och hälsa”, säger Lars Appelqvist, VD på Löfbergs.

Löfbergs sortiment inom Ready To-området består idag av Ice Coffee, Cold Brew och Caffein Water.  I januari 2018 förvärvade Löfbergs dessutom SuperBonobo med ett sortiment av rawbars och andra ekologiska mellanmål och snacks.

Humm Kombucha grundades i USA för drygt 20 år sedan och brygger fortfarande sin kombucha enligt ett gammalt familjerecept. Hösten 2017 byggde företaget en produktionsanläggning i Gävle, som servar den europeiska marknaden. Här bryggs kombucha i flera olika smaker. Alla produkter är helt ekologiska.

Carina Malm

 

 

Läs vidare

Biofach 2023: Eko-Portalen hittar de ekologiska produkterna

Vem gör vad när det kommer till ekologiska livsmedel i Sverige? Hur man tar reda på det visade Organic Sweden i den svenska paviljongen på Biofach 2023.
Kolbjörnx

Biofach 2023: Tekompaniet är mer än bara produkten

Tekompaniet fanns med i den svenska paviljongen på Biofach 2023. Tyskland är Europas största temarknad och att slå sig in där verkar inte helt enkelt.
Håkan

Plastpåseskatten försvinner vid nyår

Vid nyår försvinner skatten på plastpåsar som infördes år 2020 enligt SD.
plast-skatt-utvaldx

Biofach 2023: Nordic Soda Company kompletterar med gin

The Nordic Soda Company fanns på Biofach 2023 med avsikten att öka det utländska intresset för produkterna.
Nordicx

Senaste nytt

Kale Foods lanserar Juicy Marbles i Sverige

Kale Foods är distributör för Juicy Marbles växtbaserade produkteri Sverige.
IMG-4737

Axfoundation vinner Livsmedelspriset 2023

Livsmedelspriset 2023 går till Axfoundation som arbetar för ett mer hållbart samhälle.
Axfoundation_Livsmedelspriset_LivsmedelIFokus1024x768

Ny färdplan ska förena svenska livsmedelsföretag

”Det svenska handslaget för en hållbar livsmedelskedja” är en gemensam agenda för hela livsmedelsbranschen.
wwf

Arla kampanjar för fler hemsläp

Arla lanserar kampanjen ”Hemsläp” för att få fler restauranggäster att ta med sin överblivna mat hem.
Arla_Foodiebag_Webb_1