Lantmännen Växthus söker innovationer inom Foodtech

PUBLICERAD: 3 september 2018
UPPDATERAD: 21 februari


I höst drar Lantmännens Växthus igång för åttonde gången, nu med fokus på Foodtech, en kombination av ny teknik och livsmedel eller livsmedelsproduktion

”Alla med en idé inom Foodtech är välkomna att söka. Under programmets gång bidrar vi på Lantmännen med kunskap och resurser för att deltagarna ska kunna vidareutveckla och skala upp sina idéer”, säger Jakob Söderström, affärsutvecklare på Lantmännen R&D som driver Lantmännens Växthus.

Växthuset består av en serie workshops med start 18 oktober och hålls i Foodhills innovationscentrum för framtidens mat i Bjuv. Under programmet kommer deltagarna att arbeta med bland annat utveckling av recept, affärsmodeller, provkörningar och förpackningslösningar i en skarp testmiljö.
Den 6 december hålls avslutande presentationer på Lantmännens huvudkontor i Stockholm inför ett Draknäste, bestående av Lantmännens företagsledning.

Programmet genomförs i samarbete med Foodhills och Ideon Agro Food.
”Växthuset har länge varit en viktig del av Lantmännens satsning på forskning och utveckling. I år vill vi fokusera tydligare på livsmedelsinnovationer genom temat Foodtech – så att vi kan ta fram bra mat även imorgon”, säger Jakob Söderström.

Växthuset Foodtech söker efter idéer som kan ge:

  • Nya, hälsosamma och smakrika livsmedelsprodukter
  • Smartare distribution av livsmedel
  • Minskad klimatpåverkan inom alla delar av livsmedelskedjan
  • Förbättrade måltider inom offentlig verksamhet

Ansökan till Växthuset sker via Lantmännens hemsida.
Sista ansökningsdatum är 16 september 2018 och deltagandet är kostnadsfritt. Deltagarna behåller alla rättigheter till sina idéer.

Carina Malm

 

 

Senaste nytt

Stor minskning av tillsatt socker i svensk läsk

Sedan 2019 har svenska bryggerier minskat mängden tillsatt socker i läsk med i genomsnitt 36 procent per liter.
Sockeråtagandet_1_A

Heta och fruktiga nyheter från Cloetta

Cloetta lanserar två nyheter i begränsad upplaga samt nya tolkningar av Malacos klassiker.
cloetta

Smartare Mat i Sverige köper fabrik i Mantorp

Smartare Mat i Sverige säkrar produktionen av sitt varumärke Stacky's, genom att förvärva en fabrik i Mantorp.
matfabriken-startup2

Reumatikerförbundet lanserar Easy to Use-märkning

Reumatikerförbundet lanserar en produktmärkning för förpackningar och produkter, som testats och certifierats som Easy to use.
Easy to use pressx

Läs vidare

Ridderheims byter design på hela sortimentet

Under hösten har Ridderheims inläggningar och plockbrickor fått ny design. Nu övergår även Ridderheims ölkorv till den nya designen.
ridder0

Biofach 2023: Eko-Portalen hittar de ekologiska produkterna

Vem gör vad när det kommer till ekologiska livsmedel i Sverige? Hur man tar reda på det visade Organic Sweden i den svenska paviljongen på Biofach 2023.
Kolbjörnx

Biofach 2023: Tekompaniet är mer än bara produkten

Tekompaniet fanns med i den svenska paviljongen på Biofach 2023. Tyskland är Europas största temarknad och att slå sig in där verkar inte helt enkelt.
Håkan

Plastpåseskatten försvinner vid nyår

Vid nyår försvinner skatten på plastpåsar som infördes år 2020 enligt SD.
plast-skatt-utvaldx