Den svenska e-handeln omsätter mångmiljardbelopp och var tredje svensk handlar idag mer online än för ett år sedan. Det gäller även livsmedel, men fortfarande föredrar 86 procent att handla dagligvaror i fysiska butiker. De främsta anledningarna är att man vill se och prova produkterna på plats, få service och att ”det är roligare att gå i butik”. Det framgår av ICA:s rapport ”Lycka, Data, Mening – Konsumenten 2030″.
” Idag står näthandeln för cirka 2 procent av dagligvaruhandelns omsättning men mycket tyder på att vi kommer att se ett skifte och att e-handeln kommer att öka de närmaste åren i takt med att den underliggande teknologin blir smartare”, säger Ann-Katrin Tottie, framtidsanalytiker på ICA-gruppen.
Enligt rapporten kommer den fysiska marknadsplatsen att fortsätta ha en viktig roll i framtiden, men i en annan form. Om ett decennium kommer butiken att fungera mer som en förlängning av hemmet, där man söker aktiviteter, nya upplevelser, social samvaro och njutning. E-handeln fungerar då som ett komplement, med teknik som är designad för att frigöra tid.
”Vi kommer att se en tydligare uppdelning i konsumtionen av dagligvaror. Färska livsmedel vill konsumenten handla i butik och hushållsartiklar och andra basvaror handlas online. Den artificiell intelligensen kommer att föra med flera fördelar och snart kan den föreslå och distribuera produkter skräddarsydda för varje enskild konsument. Till exempel kan hushållsartiklar som pasta, blöjor och tvättmedel stå innanför dörren innan man själv ens visste att de var på väg att ta slut, säger Ann-Katrin Tottie.
Ur rapporten:
Vilken typ av varor föredrar du att handla online?
Biljetter till evenemang och resor (67%)
Elektronik (32%)
Kläder och Inredning (28%)
Hobby- och fritidsprodukter (26%)
Skönhet/hudvård/smink (17%)
Dagligvaror, t.ex. livsmedel och hushållsartiklar (5%)
Vilken typ av varor föredrar du att handla i fysisk butik?
Dagligvaror, t.ex. livsmedel och hushållsartiklar (86%)
Kläder och Inredning (64%)
Elektronik (29%)
Skönhet/hudvård/smink (18%)
Hobby- och fritidsprodukter (15%)
Biljetter till evenemang och resor (2%)
Rapporten är framtagen av ICA tillsammans med trend- och innovationsbyrån Sprillo och bygger på djupintervjuer med ett 50-tal forskare, futurister och startups samt externa rapporter, artiklar och interna workshops. Dessutom bygger rapporten på Novus-undersökningar med 100 svenska startupföretag och 2.000 konsumenter under februari-april 2018.
Carina Malm