Smart teknik gör att fler kommer att näthandla mat 

PUBLICERAD: 22 augusti 2018
UPPDATERAD: 21 februari


Den svenska e-handeln omsätter mångmiljardbelopp och var tredje svensk handlar idag mer online än för ett år sedan. Det gäller även livsmedel, men fortfarande föredrar 86 procent att handla dagligvaror i fysiska butiker. De främsta anledningarna är att man vill se och prova produkterna på plats, få service och att ”det är roligare att gå i butik”. Det framgår av ICA:s rapport ”Lycka, Data, Mening – Konsumenten 2030″

” Idag står näthandeln för cirka 2 procent av dagligvaruhandelns omsättning men mycket tyder på att vi kommer att se ett skifte och att e-handeln kommer att öka de närmaste åren i takt med att den underliggande teknologin blir smartare”, säger Ann-Katrin Tottie, framtidsanalytiker på ICA-gruppen.

Enligt rapporten kommer den fysiska marknadsplatsen att fortsätta ha en viktig roll i framtiden, men i en annan form. Om ett decennium kommer butiken att fungera mer som en förlängning av hemmet, där man söker aktiviteter, nya upplevelser, social samvaro och njutning. E-handeln fungerar då som ett komplement, med teknik som är designad för att frigöra tid.

”Vi kommer att se en tydligare uppdelning i konsumtionen av dagligvaror. Färska livsmedel vill konsumenten handla i butik och hushållsartiklar och andra basvaror handlas online. Den artificiell intelligensen kommer att föra med flera fördelar och snart kan den föreslå och distribuera produkter skräddarsydda för varje enskild konsument. Till exempel kan hushållsartiklar som pasta, blöjor och tvättmedel stå innanför dörren innan man själv ens visste att de var på väg att ta slut, säger Ann-Katrin Tottie. 

Ur rapporten:
Vilken typ av varor föredrar du att handla online? 
Biljetter till evenemang och resor (67%)
Elektronik (32%)
Kläder och Inredning (28%)
Hobby- och fritidsprodukter (26%)
Skönhet/hudvård/smink (17%)
Dagligvaror, t.ex. livsmedel och hushållsartiklar (5%)

Vilken typ av varor föredrar du att handla i fysisk butik? 
Dagligvaror, t.ex. livsmedel och hushållsartiklar (86%)
Kläder och Inredning (64%)
Elektronik (29%)
Skönhet/hudvård/smink (18%)
Hobby- och fritidsprodukter (15%)
Biljetter till evenemang och resor (2%)

Rapporten är framtagen av ICA tillsammans med trend- och innovationsbyrån Sprillo och bygger på djupintervjuer med ett 50-tal forskare, futurister och startups samt externa rapporter, artiklar och interna workshops. Dessutom bygger rapporten på Novus-undersökningar med 100 svenska startupföretag och 2.000 konsumenter under februari-april 2018.

Carina Malm

 

 

Läs vidare

Ridderheims byter design på hela sortimentet

Under hösten har Ridderheims inläggningar och plockbrickor fått ny design. Nu övergår även Ridderheims ölkorv till den nya designen.
ridder0

Biofach 2023: Eko-Portalen hittar de ekologiska produkterna

Vem gör vad när det kommer till ekologiska livsmedel i Sverige? Hur man tar reda på det visade Organic Sweden i den svenska paviljongen på Biofach 2023.
Kolbjörnx

Biofach 2023: Tekompaniet är mer än bara produkten

Tekompaniet fanns med i den svenska paviljongen på Biofach 2023. Tyskland är Europas största temarknad och att slå sig in där verkar inte helt enkelt.
Håkan

Plastpåseskatten försvinner vid nyår

Vid nyår försvinner skatten på plastpåsar som infördes år 2020 enligt SD.
plast-skatt-utvaldx

Senaste nytt

Coop ansluter till Lantmännens odlingsprogram

Coop ansluter Coop Havregryn till Klimat & Natur – Lantmännens odlingsprogram för Framtidens Jordbruk.
coop

Agtira stärker sin marknadsposition

Agtira blir medlem i Svenska Odlarlaget, en medlemsägd producentorganisation för växthusodlare i Sverige.
agtira vd

Första trendrapporten om svenskt öl

Hur ser framtiden ut för svenskt öl? Vilka trender präglar branschen 2025? Beernews presenterar Sveriges första trendrapport om öl.
Skärmavbild 2025-01-14 kl. 08.53.14

Consivo köper dansk livsmedelsdistributör

Consivo Group har förvärvat danska livsmedelsdistributören L’Italia Buona och kan nu erbjuda sina tjänster på alla fyra nordiska huvudmarknader.
Bild 1 Pasta