Matologi – kunskapsfestival för hälsa och hållbarhet

PUBLICERAD: 20 augusti 2018
UPPDATERAD: 21 februari


Den 25 augusti återkommer kunskapsfestivalen Matologi för fjärde året i rad. Festivalens syfte är att sprida kunskap som utgår från SLU:s forskning: Hur väljer man mat som är bäst för klimatet, hälsan djuren, naturen, ekonomin eller på andra sätt?

Besökarna kan träffa SLU-forskare och ta del av den senaste forskningen, bland annat om insekter. Två maträtter baserade på svenska hussyrsor skapade av kocken Paul Svensson kommer också att lanseras. 

I Kunskapstältet berättar SLU-forskare bland annat om kycklingsashimi, nya grödor, hur vi fångar fisk i haven på ett hållbart sätt och hur det ser ut inuti en bikupa. 

Matologi bjuder även på paneldiskussioner, framtidsspaningar och möjligheter att mäta sitt matsvinn. Läs om alla aktiviteter på Matologis hemsida

Program för utskrift finns HÄR.

Carina Malm

 

 

Läs vidare

Biofach 2023: Eko-Portalen hittar de ekologiska produkterna

Vem gör vad när det kommer till ekologiska livsmedel i Sverige? Hur man tar reda på det visade Organic Sweden i den svenska paviljongen på Biofach 2023.
Kolbjörnx

Biofach 2023: Tekompaniet är mer än bara produkten

Tekompaniet fanns med i den svenska paviljongen på Biofach 2023. Tyskland är Europas största temarknad och att slå sig in där verkar inte helt enkelt.
Håkan

Plastpåseskatten försvinner vid nyår

Vid nyår försvinner skatten på plastpåsar som infördes år 2020 enligt SD.
plast-skatt-utvaldx

Biofach 2023: Nordic Soda Company kompletterar med gin

The Nordic Soda Company fanns på Biofach 2023 med avsikten att öka det utländska intresset för produkterna.
Nordicx

Senaste nytt

Kale Foods lanserar Juicy Marbles i Sverige

Kale Foods är distributör för Juicy Marbles växtbaserade produkteri Sverige.
IMG-4737

Axfoundation vinner Livsmedelspriset 2023

Livsmedelspriset 2023 går till Axfoundation som arbetar för ett mer hållbart samhälle.
Axfoundation_Livsmedelspriset_LivsmedelIFokus1024x768

Ny färdplan ska förena svenska livsmedelsföretag

”Det svenska handslaget för en hållbar livsmedelskedja” är en gemensam agenda för hela livsmedelsbranschen.
wwf

Arla kampanjar för fler hemsläp

Arla lanserar kampanjen ”Hemsläp” för att få fler restauranggäster att ta med sin överblivna mat hem.
Arla_Foodiebag_Webb_1