Löfbergs metod återställer naturen vid kaffeodling

PUBLICERAD: 17 december 2025
UPPDATERAD: 17 december
Kajsa-Lisa Ljudén är hållbarhetschef på Löfbergs. Foto: Pressbild

Löfbergs har tillsammans med GrowGrounds utvecklat en modell för regenerativ agroforestry, där utarmad odlingsmark återställs genom att träd och andra växter planteras bland kaffebuskarna. Nu skalas arbetet upp.

Sedan 2023 har Löfbergs och GrowGrounds samarbetat med brasilianska kooperativ för att utveckla och testa den nya modellen. Arbetet implementeras nu i regioner där Löfbergs köper kaffe. Hittills har en yta motsvarande flera dussin fotbollsplaner restaurerats och resultaten är lovande: Lägre jordtemperaturer, bättre fuktbevarande förmåga samt större motståndskraft vid värme och torka.

– Kaffeodlare vi jobbar med märker redan av klimatförändringar med förändrade regnmönster, värmeböljor och försämrad jordkvalitet. Vill vi ha stabil tillgång på gott kaffe måste vi återställa de ekosystem som gör det möjligt att odla kaffe, säger Anders Fredriksson, vd på Löfbergs.

Ny modell för klimatsmart handel
Löfbergs ser tre tydliga fördelar med sitt arbetssätt:

En mer stabil och motståndskraftig leverantörskedja:
Träd gör mikroklimatet bättre, stärker jorden och håller kvar vatten – viktiga faktorer för att skydda kaffeskördar i ett varmare klimat.

Klimatnytta direkt i värdekedjan:
Alla restaurerade odlingsytor följs upp med GPS, foton och digital data. Det betyder att Löfbergs kan visa klimatnyttan där man faktiskt köper sitt kaffe – inte genom externa klimatkompensationer.

Tydliga fördelar för odlarna: Träden binder koldioxid och skapar en ny, viktig inkomstkälla för bönderna som kan sälja klimatkrediter.

– När bönder kan odla mer motståndskraftigt kaffe och samtidigt få extra inkomster blir det tydligt att vägen framåt handlar om att återställa naturen. Det här är en praktisk lösning på en affärskritisk fråga, säger Kajsa-Lisa Ljudén, hållbarhetschef på Löfbergs.

Senaste nytt

Greenfood säljer Fresh Produce-verksamheten till Dole Nordic

Greenfood säljer sin grossistverksamhet inom frukt och grönsaker, Fresh Produce, till Dole Nordic AB.
Man shopping vegetables in groceries store
Greenfood säljer Fresh Produce-verksamheten till Dole Nordic

Estrellas julsnacks: Julig nötmix och krämiga Julhjärtan

Estrellas Julhjärtan Cream Cheese gör comeback och en helt ny nötmix med smak av pepparkaka tar plats i julsortimentet.
julnyheter_2025
Estrellas julsnacks: Julig nötmix och krämiga Julhjärtan

Årets Tomteglass från SIA Glass: Glassbåt Polkagris

Årets Tomteglass från SIA Glass är en nostalgitripp i nytt format: Glassbåt Polkagris i flerpack.
Tomteglassbåt Polka.jpg
Årets Tomteglass från SIA Glass: Glassbåt Polkagris

Atria investerar 250 miljoner i korvproduktionen

Atria investerar i en ny produktionslinje för korv i fabriken i Sköllersta. Produktionen och effektiviteten ska öka och sortimentet breddas.
Atria1(21161) Retusch
Atria investerar 250 miljoner i korvproduktionen

Läs vidare

Greenfood säljer Fresh Produce-verksamheten till Dole Nordic

Greenfood säljer sin grossistverksamhet inom frukt och grönsaker, Fresh Produce, till Dole Nordic AB.
Man shopping vegetables in groceries store
Greenfood säljer Fresh Produce-verksamheten till Dole Nordic

Atria investerar 250 miljoner i korvproduktionen

Atria investerar i en ny produktionslinje för korv i fabriken i Sköllersta. Produktionen och effektiviteten ska öka och sortimentet breddas.
Atria1(21161) Retusch
Atria investerar 250 miljoner i korvproduktionen

AI och undervattensakustik ska effektivisera tångodlingen

I projektet TAKO undersöks olika metoder som ska göra svensk tångodling mer effektiv och konkurrenskraftig.
Nordic Seafarm
AI och undervattensakustik ska effektivisera tångodlingen

Ny verksamhetsledare för Sweden Food Arena

Cecilia Warrol blir ny verksamhetsledare för Sweden Food Arena. Hon tillträder 12 januari 2026 och efterträder Marie Gidlund.
cecilia-wpv_1200x600_center_center
Ny verksamhetsledare för Sweden Food Arena